Myönnämme apurahoja

Säätiömme myöntää apurahoja

Asianajajaliiton Säätiö myöntää apurahoja ja avustuksia asianajajille, asianajotoimistoissa työskenteleville muille juristeille ja oikeustieteen opiskelijoille esimerkiksi oikeustieteellisiin väitöskirjoihin, ulkomaisiin jatko-opintoihin tai asianajajan ammatin kannalta hyödyllisiin tutkimus- ja kirjoitusprojekteihin. Jos joku näitä edellä mainituista on mielessäsi tai jopa jo työn alla, kannustamme ehdottomasti hakemaan apurahaa!

Asianajajaliiton Säätiö on itsenäinen, Suomen Asianajajaliitosta erillinen toimija, jonka tarkoituksena on Suomen asianajajalaitoksen kaikinpuolinen kehittäminen, asianajajain ammattitaidon ja eettisen kehityksen edistäminen sekä asianajajain arvon kohottaminen.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi Asianajajaliiton Säätiö voi myöntää apurahoja, palkintoja ja avustuksia, harjoittaa julkaisutoimintaa ja tukea tieteellistä tutkimustyötä, järjestää esitelmä- ja koulutustilaisuuksia ja toimeenpanna kursseja sekä muillakin vastaavilla tavoilla edustaa tarkoituksensa toteutumista.

Milloin voit hakea apurahaa?

Apurahojen hakuajat ovat 1.3.–30.4. sekä 1.9.–31.10. Hakemukset käsitellään touko- ja joulukuussa Säätiön hallituksen kokouksissa. Lue tästä, miten apurahaa haetaan ja lähetä hakemuksesi sähköisesti.

Mihin apurahaa voi saada?

Apurahoja voidaan myöntää mm.
1) asianajajien ja asianajotoimistoissa työskentelevien juristien loppuvaiheessa olevaan oikeustieteelliseen väitöskirjatyöhön ja asianajajien osalta myös ammatinharjoittamisen tai asianajopalveluiden tarjoamisen kannalta hyödylliseen muuhun kuin oikeustieteelliseen väitöskirjatyöhön sekä loppuvaiheessa olevaan asianajajaoikeudelliseen väitöskirjaan myös sellaiselle henkilölle, joka ei ole asianajaja tai asianajotoimistossa työskentelevä juristi;

2) asianajajien ja asianajotoimistoissa työskentelevien juristien ammatinharjoittamisen tai asianajopalveluiden tarjoamisen kannalta hyödyllisiin tutkimushankkeisiin ja kirjoituksiin taikka asianajajia, asianajotoimintaa tai asianajolaitosta koskeviin kirjoitushankkeisiin myös muille kuin asianajajille tai asianajotoimistoissa työskenteleville juristeille;

3) asianajajien ja asianajotoimistoissa työskentelevien juristien kotimaisiin ja ulkomaisiin oikeustieteellisiin jatko-opintoihin, ja myös muihin kuin oikeustieteellisiin jatko-opintoihin, mikäli niiden katsotaan olevan asianajajan ammatinharjoittamisen tai asianajopalveluiden tarjoamisen kannalta hyödyllisiä;

4) asianajajien ja asianajotoimistossa työskentelevien juristien palkattomaan työharjoitteluun esimerkiksi ihmisoikeustuomioistuimessa, EU-tuomioistuimessa tai kansainvälisessä rikostuomioistuimessa taikka muussa vastaavanlaisessa toimielimessä, mikäli niiden katsotaan olevan asianajajan ammatinharjoittamisen tai asianajopalveluiden tarjoamisen kannalta hyödyllisiä. Työharjoitteluun ulkomaisessa asianajotoimistossa ei myönnetä apurahaa;

5) erityisestä syystä asianajajien ammattipätevyyttä ja -taitoa täydentävään tai kehittävään koulutukseen ja opintomatkoihin, mikäli niiden katsotaan olevan asianajajan ammatinharjoittamisen tai asianajopalveluiden tarjoamisen kannalta hyödyllisiä.

6) Suomen Asianajajaliiton ja sen paikallisosastojen hankkeisiin tai Asianajajaliiton henkilöstön kouluttamiseen sellaisilla alueilla, missä Asianajajaliitto sääntelee, valvoo, kouluttaa ja neuvoo asianajajakuntaa, kuten tietosuojan, rahanpesun, pakotteiden yms. alueella;

7) yliopistojen oikeustieteellisten tiedekuntien oikeustapauskilpailujoukkueiden taloudelliseen tukemiseen, mikäli muualta saatu taloudellinen tuki ei riitä kattamaan kilpailukuluja, ja sen jälkeen, kun muualta haettu ja saatu rahoitus on selvillä;

HAE APURAHAA

Asianajajaoikeuden pro gradu -palkinto

Suomen Asianajajaliiton säätiön hallitus on vuonna 2020 perustanut Asianajajaoikeuden pro gradu -palkinnon edistääkseen oikeustieteen ylioppilaiden kiinnostusta asianajajaoikeuteen ja sen tutkimukseen sekä asianajajaoikeutta koskevan harrastuksen viriämistä opiskelijoiden ja valmistuvien juristien keskuudessa. Palkinto jaetaan kriteerien täyttyessä vuosittain.

Ensimmäinen Asianajajaoikeuden pro gradu -palkinto 2020 myönnettiin vuonna 2021 Henri Halilalle (HY) tutkielmasta ”Esteellisyys modernissa asianajotoiminnassa”.

Yhteystietomme

Asianajajaliiton Säätiö