Hallitus, valiokunnat ja johtoryhmä

Asianajajaliiton hallitus

Hallitus vastaa Asianajajaliiton strategian toteutumisesta ja valvoo liiton operatiivista toimintaa kuukausittaisissa kokouksissaan. Suuri osa liiton hallitustyöskentelystä liittyy liiton lakisääteisten tehtävien hoitamiseen, kuten jäseneksi hyväksymiseen sekä asianajajien valvontaan.

Lakisääteisissä tehtävissä hallituksen jäsenet toimivat tuomarin vastuulla.

Asianajajaliiton hallituksen ja siten myös Asianajajaliiton puheenjohtajana toimii Hanna Räihä-Mäntyharju (Tampere) ja varapuheenjohtajana Eero-Pekka Uotila (Helsinki).

Asianajajaliiton puheenjohtaja (2020–2022), asianajaja Hanna Räihä-Mäntyharju

Lataa pressikuva Hanna Räihä-Mäntyharju

Asianajaja Hanna Räihä-Mäntyharju
Asianajotoimisto Tempo Oy
Hämeenkatu 15 B, 33100 Tampere
etunimi.sukunimi@tempolaw.fi

Katso CV

Asianajajaliiton varapuheenjohtaja (2020–2022), asianajaja Eero-Pekka Uotila

Lataa pressikuva Eero-Pekka Uotila

Asianajaja Eero-Pekka Uotila
Properta Asianajotoimisto Oy
Unioninkatu 7 B 17, 00130 Helsinki
etunimi.sukunimi@properta.fi

Katso CV

Puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan lisäksi hallitukseen kuuluu kahdeksan muuta jäsentä eri puolilta Suomea ja molemmista kotimaisista kieliryhmistä. Hallituksen jäsenten toimikausi on kolme vuotta.

Asianajajaliiton hallitus kesäkuu 2020

Hallituksen jäsenet kesäkuussa 2020. Kuvassa vasemmalta alkaen: Max Lindholm (Helsinki), Hannu Kalkas (Helsinki), Mari Lampenius (Helsinki), Eero-Pekka Uotila, varapj (Helsinki), Hanna Räihä-Mäntyharju, pj (Häme), Tero Puha (valtuuskunnan pj, Helsinki, läsnäolo-oikeus), Jyrki Piiparinen (Itä-Suomi), Sinikka Kelhä (Satakunta), Jussi Ikonen (Helsinki) sekä Juha Ryynänen (Oulu). Kuvasta puuttuu Elina Saari (Keski-Suomi).

Johtoryhmä

Asianajajaliiton johtoryhmä on pääsihteerin työrukkanen. Pääsihteerillä on kokonaisvastuu liiton operatiivisesta toiminnasta ja toimiston johtamisesta.

Pääsihteeri Niko Jakobsson, Asianajajaliiton operatiivinen johtaja

Lataa pressikuva Niko Jakobsson

Pääsihteeri, VT Niko Jakobsson
Suomen Asianajajaliitto
PL 194 (Simonkatu 12 B), 00101 Helsinki
Puh. (09) 6866 120
etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi

Johtoryhmän muut jäsenet toimivat esimiehinä ja he vastaavat omien toiminta-alueidensa päätöksenteosta sekä johtamisesta. Jos sinulla on mitä tahansa kysyttävää liittyen liiton toiminta-alueisiin tai toiminnan kehittämiseen, voit olla yhteydessä suoraan johtoryhmän jäseniin.

Johtoryhmän jäsenet vuonna 2021 ovat:

• valvontayksikön päällikkö Britta Andersin,
  • pääsihteeri Niko Jakobsson (kokonaisvastuu Asianajajaliiton toiminnasta, oikeuspolitiikasta ja kansainvälisistä asioista, hallinto, IT- ja kehittäminen),
  • viestintäjohtaja Sari Krappe (viestintä, markkinointi ja yhteiskuntavastuu) ja
  • jäsenpalveluyksikon johtaja Risto Ruuska (jäsenpalvelu, asianajajien täydennyskoulutus, asianajajatutkinto)

Valiokunnat

Asianajajaliiton valiokunnat valmistelevat liiton erityisen tärkeiksi nostamiin teemoihin liittyviä asioita hallituksen päätettäviksi. Niiden tehtävänä on seurata, ehdottaa ja valmistella asianajotoiminnan ja oikeusolojen kehittämiseen liittyviä asioita.

Valiokuntatyöskentely keskittyy tällä hetkellä ammatillisen työn kehittämiseen, eettisiin kysymyksin, IT-, tietoturva- ja tietosuoja-asioihin, asianajajien koulutukseen / täydennyskoulutukseen, sovittelutoiminnan kehittämiseen sekä nuorten asianajajien toiminnan aktivoimiseen. Voit olla yhteydessä suoraan valiokunnan puheenjohtajaan, jos sinulla on kyseisen valiokunnan toimialaan liittyviä kysymyksiä tai kehittämisideoita.

Valiokuntien puheenjohtajat 18.6.2021–

• Lotta Kroneld-Virtanen, ammatillinen valiokunta