Oikeus jaksaa

Oikeus jaksaa -kampanja

Asianajajaliitto järjestää kaikille asianajotoimistoille työhyvinvointiin liittyvän #oikeusjaksaa-kampanjan.

Kampanjassa kannustamme kaikkia asianajotoimistoja huolehtimaan toimiston työntekijöiden työhyvinvoinnista. Mukana ovat jo Asianajajaliiton hallituksen jäsenten toimistot, jotka on listattu alempana sivulla. Kampanjaan voi osallistua sitoutumalla työskentelyssään julkisesti seuraaviin periaatteisiin:

Periaatteet

1. Kuuntelemme henkilöstöämme ja mahdolliset työnjohtoon / työajan seuraamiseen liittyvät puutteet selvitetään ja korjataan.
  2. Tarkastelemme henkilöstöresursointia ja toimeksiantojen jakautumista säännöllisesti. Puutumme ylilyönteihin tarvittaessa työsuojelullisin keinoin, ja mahdollinen henkilöstön tekemä ylityö kompensoidaan palkkana tai vapaana.
  3. Hyvinvoiva työntekijä on asianajotoimiston asiakkaan etu. Teetämme säännöllisesti työhyvinvointikyselyn, ja osallistamme työyhteisömme jäsenet miettimään ratkaisuja paremman työkulttuurin eteen sekä kehitämme toimistomme keskustelukulttuuria entistä avoimemmaksi.

Osallistu kampanjaan

Tule mukaan kampanjaan! Ilmoita osallistumisesta kampanjaan somekanavissa tunnisteella #oikeusjaksaa. Voit käyttää hyväksi alla olevia somejakokuvia ja lisätä tiedon osallistumisesta myös toimiston verkkosivuille. Halutessasi voit myös tulostaa toimistosi seinälle A4-kokoisen julisteen osallistumisesta kampanjaan.

Lisäksi voit ilmaista tukesi kampanjalle pukeutumalla lähiaikoina punaiseen: laita päällesi punaiset kengät, solmio, housut, taskuliina tai muu asuste. Facebookissa voit lisätä kampanjakehyksen profiilikuvaasi.

Jos tarvitset muita materiaaleja tai apua, ole yhteydessä Asianajajaliiton viestintään: viestinta@asianajajaliitto.fi.

Kampanjan materiaaleja

Kuva aukeaa klikkaamalla uuteen ikkunaan ja pääset tallentamaan sen koneellesi hiiren oikeanpuoleisella painikkeella.

Somekuvat (Fb, Twitter, LinkedIn ja Instagram)

Lataa facebook kuva

Lataa twitter kuva

Lataa linkedin kuva

Lataa instagram kuva

Verkkosivubannerit

Lataa banneri kuva

Lataa neliöbanneri kuva

Tulostettava juliste

Oikeus jaksaa A4 -juliste (pdf)

Yhteispohjoismainen tutkimus syksyllä 2021

Asianajajaliitto ei ole asianajajien työmarkkina- tai edunvalvontajärjestö vaan julkisoikeudellinen yhteisö. Haluamme kuitenkin kampanjan avulla herätellä asianajoalan työprosesseihin ja jaksamiseen liittyvää tärkeää keskustelua sekä toivottaa samalla tervetulleeksi kaikki ideat, jotka vievät työkulttuuria eteenpäin.

Asianajajaliitto osallistuu syksyllä 2021 yhteispohjoismaiseen tutkimukseen, jossa selvitetään asianajotoimistoissa työskentelevien hyvinvointia ja työjärjestelyjä. Tavoitteena on päästä konkreettisesti käsiksi niihin käytäntöihin ja syihin, jotka aiheuttavat liikaa kuormitusta ja joihin puuttumalla päästään valtakunnallisesti kohti vastuullisempaa työkulttuuria.

Tammikuussa 2022 järjestettävän Suomen suurimman oikeusalan tapahtuman Asianajajapäivän teemat ovat työhyvinvointi, vastuullisuus ja johtaminen. Näiden teemojen avulla haluamme ylläpitää alan sisäistä keskustelua muun muassa työntekijöiden jaksamisesta ja alan tulevista kehittämistarpeista.

Lue lisää kyselystä ja vastaa siihen 26.11.2021 mennessä.

Asianajajaliiton hallituksen jäsenten toimistot käynnistivät kampanjan

• Asianajotoimisto Asianajaja Juha Ryynänen Oy
  • Asianajotoimisto Kontturi & Co Oy
  • Asianajotoimisto Max Lindholm Oy