100-vuotisjuhla 23.8.2019

Asianajajaliiton 100-vuotisjuhlavuoden pääjuhla 23.8.2019

Asianajajaliitto saatettiin uudelle 100-luvulle! Kyseessä oli kutsuvierastilaisuus asianajajille ja Asianajajaliiton tärkeimmille sidosryhmille.

Juhlatapahtuman Finlandia-talossa avasi Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola (katso avauspuhe). Ohjelmassa oli IBA:n presidentin Horacio Bernardes Neton puheenvuoro (katso puhe), Oikeusvaikuttajapalkintojen julkistus sekä yllätyksellinen Sininen Laatikko, jossa kuultiin viisi hyvin erilaista tarinaa asianajajuudesta ennennäkemättömässä konseptissa. Hallituksen varapuheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharjun juontamassa Sinisessä Laatikossa lavalle nousivat asianajajat Jyrki Piiparinen, Riitta Leppiniemi, Carita Wallgren-Lindholm, Iina-Mari Supperi ja Timo Mella. Ohjelman alussa oli Emma Salokosken ja Ilmiliekki Quartetin tähdittämä esitys (katso esitys) ja lopussa cocktail-tilaisuus.

Juhlan kuvagallerian löydät Flickristä.

Katso alta upeat Sininen Laatikko -esitykset – 5 tarinaa asianajajuudesta

Sininen Laatikko, Jyrki Piiparinen: Asianajaja S-marketin banaanihyllyllä

Jyrki Piiparinen työskentelee asianajajana Joensuussa ja hakee jatkuvasti uusia ideoita konferensseista maailmalta. Kotimaakunnassaan hän kantaa pöytänsä S-marketien parkkipaikoille ja hedelmäosastoille ja neuvoo ihmisiä lainopillisissa asioissa.

Sininen Laatikko, Iina-Mari Supperi: Miksi naiset katoavat?

Iina-Mari Supperi on huomannut kiinnostavan ilmiön: Naisten osuus asianajoalalla työskentelevistä kollegoista vähenee kokemusvuosien karttuessa. Miksi naiset katoavat?

Sininen Laatikko, Carita Wallgren-Lindholm: “Kuin olisimme kaikki käyneet eri leffoissa”

Kansainvälisesti toimiva huippuvälimies Carita Wallgren-Lindholm kertoo, millaista riitojen ratkominen kulttuurierojen keskellä on.

Sininen Laatikko, Timo Mella: Pesänhoitajien markkinat

Millaiseen pyöritykseen lappilaisen yrityksen omaisuuden realisointi vei nuoren asianajajan kesällä 1986? Pesänhoitajan vauhdikkaan tarinan kertoo Timo Mella.

Sininen Laatikko, Riitta Leppiniemi: ”Suora lähetys oikeustalolta jatkuu”

Riitta Leppiniemi, yksi Suomen arvostetuimpia rikosasianajajia kertoo, miten julkisuuden paine vaikuttaa rikoskäräjillä.

Tutustu myös Sinisestä Laatikosta tehtyyn HS:n juttuun 24.8.2019.