Pride

Asianajajaliitto on Priden platinakumppani 2021

Helsinki Pride -viikkoa vietetään jälleen 28.6–4.7.2021. Tänä vuonna olemme tapahtuman platinakumppani. Priden kunniaksi myös nostamme viestintäkanavissamme esiin erilaisia yhdenvertaisuuteen liittyviä sisältöjä, joita linkitämme tälle sivulle. Seuraa viestintäämme!

Ylpeydellä kumppanina

Helsinki Pride Platinum Partner -logoAsianajajaliitto edistää toiminnallaan kaikille kuuluvien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä puolustaa oikeusvaltioperiaatteita oikeusolojen kehittäjänä. Helsinki Priden platinakumppanina haluamme kiinnittää huomiota erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen, mutta myös muistuttaa yhdenvertaisuudesta lain edessä. Lue lisää tiedotteestamme.

Asianajajien uusi yhdenvertaisuustyöryhmä tukemaan Helsinki Pridea

Uutena Helsinki Priden platinakumppanina Asianajajaliitto haluaa puolustaa erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Tähän tarkoitukseen Asianajajaliitto perusti uuden yhdenvertaisuustyöryhmän tukemaan Helsinki Pridea oikeudellisissa kysymyksissä.

Yhdenvertaisuustyöryhmän tehtävä on olla auttamassa Helsinki Pridea erityisesti vähemmistöjen yleisissä perus- ja ihmisoikeuskysymyksissä mutta myös oikeuspoliittisessa toiminnassa. Asianajajaliiton aloite työryhmän perustamiseksi sai jäsentensä piirissä innostuneen vastaanoton: seitsemän asianajajan oikeusnyrkki saatiin kokoon parissa päivässä. Työryhmä on samalla osa Pride in Progress -kampanjaa

Miksi keihäsmies heiluttaa sateenkaarilippua?

Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson kertoo bloggauksessaan, että tuemme Helsinki Pridea, koska asianajajien tehtävä on puolustaa perusoikeuksia ja turvata oikeudelliset palvelut jokaiselle. ”Kysymys on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten yhdenvertaisuudesta, mutta myös huomion kiinnittämisestä diversiteettiin ja inklusiivisuuteen.”

Lue Nikon koko bloggaus.

Teemme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman ja vaikutamme pohjoismaisiin kollegoihin

Valmistelemme parhaillaan Asianajajaliiton toimiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Haluamme suunnitelmalla varmistaa, että tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat on huomioitu työyhteisössämme.

Asianajajaliitto on lähestynyt Pride-teemalla myös pohjoismaisia asianajajaliittoja, joille pääsihteeri Niko Jakobsson on valottanut platinakumppanuutemme taustaa sekä kannustanut muita pohjoismaisia liittoja tuomaan esiin Pride-teemoja oikeuspoliittisessa työssään.

Verkkokoulutus monimuotoisten perheiden juridiikasta nyt etuhinnalla

Millaisia erilaisia juridisia ratkaisuja ja keinoja on käytettävänä perheellä, jossa on useita vanhempia ja eri vanhempien lapsia? Koulutuksessa saat välineitä asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen tarjotaksesi kokonaisvaltaisia ratkaisuja asiakkaan erilaiset perhesuhteet huomioiden. Kouluttajina ovat asianajajat Hanna Rahikka ja Marja Välilä sekä asiantuntija, psykoterapian maisteri Kaisa Niittynen Sateenkaariperheet ry:stä.

Tämän verkkokoulutuksen saat nyt kesäkampanjahintaan 105,00 € (normaali hinta 210,00 €). Kampanjahinnan saat käyttöösi alennuskoodilla KESÄ50. Tarjous on voimassa heinäkuun 2021 loppuun asti. Kesätarjouksen aikana hankkimasi verkkokoulutus on avoinna joulukuun 2021 loppuun asti. Koulutus ja etuhinta on tarkoitettu Asianajajaliiton jäsenille ja asianajotoimistojen henkilökunnalle.

Monimuotoisten perheiden juridiikka -verkkokoulutus

Katso myös painavaa asiaa blogissamme

Oikeustieteen ylioppilas Vee Tirinen ruotii blogikirjoituksessaan translain kasvavia muutospaineita. Bloggaus on julkaistu 2020, ja asia on edelleen ajankohtainen.

Sateenkaarevat leffatärpit

Mitä olisi kesä ilman rentoutumista hyvin leffojen parissa? Keräsimme sinulle listan sateenkaarevista elokuvista, joista olemme erityisesti pitäneet. Tässä, ole hyvä:

Rocketman

Must leffa Elton Johnin faneille – ja kaikille muillekin, jotka tykkäävät hyvästä musiikista ja kreiseistä rilleistä! Laulajan elämäntarina kerrotaan kriisejä kaihtamatta ja musikaalinumerot yhdistyvät leffaan saumattomasti.

Happy Together

Homorakkautta Buenos Airesissa. Wong Kar-Wai käsittelee leffoissaan usein saavuttamatonta rakkautta ja elokuvien visuaalisuus on hiottu huippuunsa. Niin tässäkin: miljöö kylpee punaisessa valossa ja Astor Piazzollan moderni tango raikaa samalla kun pari ajautuu vääjäämättä erilleen.

Brokeback Mountain

Kaksi cowboyta Wyomingin vuorilla. Jos et ole jo nähnyt tätä klassikkoa, niin nyt on viimeistään aika! Oscarit ohjauksesta, käsikirjoituksesta ja musiikista. Nenäliinapaketti kannattaa varata viereen.

Bohemian Rhapsody

Legendaarisen Queen-laulaja Freddie Mercurin legendaarinen tarina. Neljä Oscaria, mm. parhaasta miespääosasta (Rami Malek). Vuoristorataa kiitäneen tähden elämä päättyy tämän elokuvan osalta onneksi kauniiseen loppuun.

Call Me by Your Name

Kaunis ja hyvin aistillinen draama ensirakkauden kesästä italialaisessa villassa. 1980-luvulle sijoittuva elokuva kertoo 17-vuotiaan Elion ja hänen isänsä tutkimusavustajan suhteesta. Draama oli yleisö- ja arvostelumenestys.

Tove

Suomen Oscar-ehdokkaaksikin viime vuonna valittu Tove vie meidät 1940-luvun Helsinkiin ja uskomattoman värikkään elämän eläneen taiteilijan sielunmaisemiin. Pääteemoja ovat rakkauden etsiminen mutta myös taiteen tekemisen ja intohimon voima.

The Danish Girl

Tiesitkö, että tanskalainen taidemaalari Einar Wegener oli ensimmäinen ihminen, jolle tehtiin sukupuolenkorjausleikkaus? Oscar-palkittu näyttelijä Eddie Redmayne tekee moniulotteisen roolin Einarina, joka eli kaksi viimeistä vuotta Lili Elbenä. Ravisteleva elokuva kertoo rakkaudesta ja hyväksynnästä – ja siitä, miten Hollywood uskalsi viimein (2015) tehdä elokuvan transsukupuolisuudesta.

Soittolistamme

Tanssitennarit jalkaan! Näiden kappaleiden tahtiin juhlimme Pride-viikkoa tänä vuonna.