Pride

Asianajajaliitto on Priden platinakumppani

Helsinki Pride -viikkoa viettiin 27.6.–3.7.2022. Olimme ylpeydellä tapahtuman platinakumppani toista vuotta peräjälkeen.

Ylpeydellä kumppanina

Asianajajaliitto edistää toiminnallaan kaikille kuuluvien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä puolustaa oikeusvaltioperiaatteita oikeusolojen kehittäjänä. Helsinki Priden platinakumppanina haluamme kiinnittää huomiota erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen, mutta myös muistuttaa yhdenvertaisuudesta lain edessä.

Mitä olemme tehneet Pride-viikolla ja sen ulkopuolella

Blogi: Miksi Pridea tarvitaan

Asianajaja Juha-Pekka Hippi kirjoitti blogiimme siitä, miksi Pridea tarvitaan. Moni seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä koskeva lakimuutos on edennyt hitaasti. Lue bloggaus

Working with Pride -seminaari: Mitä laki sanoo yhdenvertaisuuden edistämisestä työelämässä?

Helsinki Pride -viikon Working with Pride -päivä järjestettiin 15.6.2022. Päivän striimin voit katsoa Helsinki Pride -yhteisön YouTube-kanavalta.

Päivän aikana järjestettävässä paneelikeskusteluissa käytiin läpi monipuolisia näkökulmia siihen, miten organisaatio voi monimuotoisuuden ja LGBTIQA+-teemat huomioiden kohdata sekä nykyiset ja tulevat työntekijät että laajemmin kansalaiset ja yhteiskunnan. Asianajajaliiton viestintäjohtaja Sari Krappe osallistui paneelikeskusteluun.

Verkkokoulutus asianajajille monimuotoisten perheiden juridiikasta

Millaisia erilaisia juridisia ratkaisuja ja keinoja on käytettävänä perheellä, jossa on useita vanhempia ja eri vanhempien lapsia? Koulutuksessa saat välineitä asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen tarjotaksesi kokonaisvaltaisia ratkaisuja asiakkaan erilaiset perhesuhteet huomioiden. Kouluttajina ovat asianajajat Hanna Rahikka ja Marja Välilä sekä asiantuntija, psykoterapian maisteri Kaisa Niittynen Sateenkaariperheet ry:stä.

Monimuotoisten perheiden juridiikka

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma valmistunut

Asianajajaliitto on päivittänyt 28 hengen toimistonsa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, joka toimii tärkeänä työkaluna varmistettaessa työyhteisön jäsenten tasa-arvoista ja yhdenvertaista kohtelua. Asianajajaliitto haluaa myös kannustaa koko alaa entistä avoimempaan ja työntekijöitä kuuntelevaan keskusteluun kaikissa perus- ja ihmisoikeusasioissa erityisryhmät huomioiden.

Maksuton asianajajapäivystys

Asianajajaliitto järjesti Pride-viikolla asianajajapäivystyksen, jossa asianajajat antoivat maksutonta oikeudellista neuvontaa erityisesti sateenkaariyhteisöön kuuluvien tarpeisiin. Päivystys järjestettiin ennakkoajanvarauksella Helsingissä Töölön kirjastossa.

Mikäli tarvitset oikeudellista apua, Asianajajaliiton paikallisosastot järjestävät säännöllisesti maksuttomia asianajajapäivystyksiä yli kymmenellä paikkakunnalla. Päivystyksessä asianajaja kertoo, onko asiassa tarpeen hakea oikeudellista asiantuntija-apua ja ohjaa tarvittaessa asiaan perehtyneen asianajajan tai oikean viranomaisen puoleen. Päivystyksessä ei voida laatia asiakirjoja eikä hoitaa laajempia toimeksiantoja.

Miksi keihäsmies heiluttaa sateenkaarilippua?

Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson kertoi 2021 bloggauksessaan Asianajajaliiton tuen taustoista. ”Tuemme Helsinki Pridea, koska asianajajien tehtävä on puolustaa perusoikeuksia ja turvata oikeudelliset palvelut jokaiselle. Kysymys on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten yhdenvertaisuudesta, mutta myös huomion kiinnittämisestä diversiteettiin ja inklusiivisuuteen.”

Lue edelleen ajankohtainen bloggaus.