Oikeuskasvatusta koululaisille

Asianajajakunta tarjoaa maksuttomana vapaaehtoistyönä kouluille oikeuskasvatustunteja, joilla kerrotaan perusasiat suomalaisesta oikeusjärjestelmästä ja asianajajan työstä. Tämän lisäksi yläkoululaisten kanssa keskustellaan nettikäyttäytymisestä ja siitä aiheutuvista seuraamuksista: Mitä tietoja nettiin ei kannata laittaa? Entä mitä nettikiusaamisesta voi seurata?

Lukiolaisten kanssa puolestaan keskustellaan sopimuksista ja niiden vaikutuksesta lukiolaisten elämässä: Mitä työsopimuksessa tulisi olla? Mitä pitäisi huomioida verkkokauppaostoksilla?

Asianajaja Janne Nyman Porkkalan lukiossa. Kuva Emmi Korhonen.

Opettajille

Haluatko tilata oikeuskasvatusoppitunnin kouluusi? Lähetä meille pyyntö osoitteeseen viestinta@asianajajaliitto.fi.

Kerro samalla, jos sinulla on erityisiä toiveita oppitunnin sisältöön – tällöin asianajaja voi valmistautua tilaisuuteen parhaiten.

Välitämme pyynnöt alueellisesti oikealle paikallisosastollemme ja sieltä ollaan sinuun suoraan yhteydessä oikeuskasvatustunnin yksityiskohtien sopimiseksi.

Asianajajille ja juristeille

Oppitunteja voivat pitää asianajajat ja asianajotoimistojen muut juristit. Oletko kiinnostunut antamaan oikeuskasvatusta kouluissa tai onko sinulla jo mielessä tuttu koulu, jossa haluaisit vierailla? Ota yhteyttä oman osastosi koulutusvastaavaan!

Oikeuskasvatusoppituntien esitykset:

Oikeuskasvatus, yläkoulut (ppt)

Oikeuskasvatus, lukiot (ppt)

Rättsfostran, hogstadieskola (ppt)

Rättsfostran, gymnasium (ppt)

Lataa esitykset oheisista linkeistä. Esityksissä on tarkentavia muistiinpanoja oppitunnin pitäjän avuksi. Tutustu materiaaliin ennen oppituntia ja juttele myös opettajan kanssa tämän mahdollisista erityistoiveista. Tällöin voit keskittyä kertomaan halutusta aiheesta enemmän ja jättää jotkin muut osiot kevyemmälle käsittelylle.

Asianajajaliiton viestintä: viestinta@asianajajaliitto.fi.