16.6.2021

Miksi keihäsmies heiluttaa sateenkaarilippua?

Asianajajaliitto toimii tänä vuonna Helsinki Priden merkittävänä platinatason kumppanina. Olemme näkyvästi esillä, koska asianajajien tehtävä on puolustaa perusoikeuksia ja turvata oikeudelliset palvelut jokaiselle. Kysymys on seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien ihmisten yhdenvertaisuudesta, mutta myös huomion kiinnittämisestä diversiteettiin ja inklusiivisuuteen.

Asianajajaliitto edistää toiminnallaan kaikille kuuluvien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä puolustaa oikeusvaltioperiaatteita oikeusolojen kehittäjänä. Siksi on tärkeää, että olemme mukana tukemassa Helsinki Pridea. Pride pyrkii toiminnallaan varmistamaan, että jokaisen tulee olla yhteiskunnan ja lainsäädännön edessä tasavertainen seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli- identiteetistä ja sukupuolen ilmaisusta riippumatta. Mekään emme ota kantaa siihen, miten henkilöitä kategorisoidaan, vaan pyrimme nimenomaan poistamaan sen yhdenvertaisen kohtelun toteutumiseksi.

Helsinki Priden kumppanina haluamme kiinnittää huomiota erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen, mutta myös muistuttaa jokaisen yhdenvertaisuudesta lain edessä. Yhdenvertainen maailma ei ole valmis, ja sen eteen tarvitaan tekoja, kannanottoja mutta myös yhteistyötä sukupuolirajoihin ja -identiteetteihin katsomatta. Valitettavasti vielä 2020-luvulla liputtaminen yhdenvertaisuuden puolesta sateenkaarilipuin edellyttää rohkeutta ja perustelua, vaikka näin ei tulisi olla.

Mitä tulee asianajajuuteen ja asianajoalaan, haluamme että kaikki luottavat asianajajaan ja ala on houkutteleva. On selvää, että myös asianajoalalla tarvitaan enemmän diversiteettiä ja moninaisuutta sekä näiden aihealueiden oikeudellista osaamista yritys- ja yksityisasiakkaiden oikeusturvan toteutumiseksi. Vaikka logossamme on keihäsmies kilpineen, sen tarkoitus ei ole ottaa kantaa siihen, kuka voi toimia asianajajana. Palvelemme moninaisia asiakkaita ja asianajajat voivat olla yhtä moninaisia.

Tämän vuoden Pride-viikko 28.6.−4.7.2021 on Priden juhlavuosi ja siihen liittyy myös merkityksellisyyttä myös lainsäädännön näkökulmasta katsottuna: on kulunut 50 vuotta homoseksuaalisten tekojen kriminalisoinnin poistamisesta, 40 vuotta homoseksuaalisuuden poistumisesta mielenterveysluokituksesta ja 30 vuotta Helsinki Pride -yhteisön perustamisesta. Merkkipaaluista huolimatta sääntelyä on tarkasteltava muun muassa jo vuoden 2019 hallitusohjelmaan kirjatun ja keväällä kansalaisaloitteena esitetyn translain päivittämistarpeen johdosta.

Kun näette sateenkaarilippujen ja sateenkaariväreihin muutettujen logojen näkyvyyden lisääntyvän kohti lähestyvää Pride-viikkoa, on hyvä pysähtyä miettimään, miten omalta osaltaan voisi edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa seksuaalisesta suuntautumisesta tai identiteetistä riippumatta. Osallistumalla Pride-viikon aktiviteetteihin ei oteta kantaa siihen, mitä itse on vaan siihen että meistä jokainen voi ylpeästi olla sellainen kuin on. Hyvää Pride-viikkoa!

Niko Jakobsson

Asianajajaliiton pääsihteeri, VT