17.1.2024

Täydellä höyryllä vuoteen 2024

Asianajaliiton toiminnan vuosikellossa ei ole aikaa talviunille tai pehmeään laskuun vuoden alussa, sillä perinteiseen tapaan heti tammikuussa Asianajajaliitto järjestää Pohjoismaiden suurimman oikeusalan tapahtuman Asianajajapäivän. Tänäkin vuonna yli 1500 osallistujaa keräävän tapahtuman järjestely vaatii valtavan työmäärän. Valmistelutyö alkaa hyvissä ajoin, heti edellisen tapahtuman jälkeen, mutta työ luonnollisesti huipentuu tapahtuman lähestyessä. Asianajajapäivään on saatu jälleen kerran todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen ohjelma. Asianajajapäivään kannattaa siis osallistua aamusta lähtien.

On aika päivittää strategia

Asianajajaliitossa on vireillä ja alkamassa monta tärkeää hanketta. Kaikkien organisaatioiden toiminnan tavoitteita on syytä ajoittain tarkastella. Asianajajaliiton voimassa oleva strategia on laadittu vuosille 2015–2025 ja sille tehtiin välitarkastelu 2022. Osallistuin sekä strategian laatimiseen 10 vuotta sitten että myös välitarkasteluun, joten on ollut mukava havaita, ettei strategiapaperi ole jäänyt pöytälaatikkoon, vaan sitä on noudatettu Asianajajaliiton käytännön työssä ja myös tuloksia on saavutettu. Jo välitarkastelussa voitiin kuitata listalta saavutettuja tavoitteita, vaikka tehtävää jäi vielä runsaasti. Pitkä strategiakausi on nyt päättymässä ja strategia kaipaa muutenkin perusteellisempaa tarkastelua. Asianajajaliiton hallitus onkin käynnistänyt uuden strategian valmistelun ja nimennyt työryhmän valmistelemaan sitä. Tavoitteena on, että uusi strategia esitettäisiin Asianajajaliiton valtuuskunnalle vahvistettavaksi vuoden päästä talvikokouksessa 2025.

Tarvitsemme sinua luottamustehtäviin

Asianajajaliiton yksi tehtävä sen sääntöjen mukaan ylläpitää ja kohottaa asianajajien vastuuntuntoa ja ammattitaitoa sekä kehittää asianajotoimintaa maassa muutuinkin siten, että asianajajat muodostavat hyvää oikeudenhoitoa palvelevan, yleistä luottamusta ja arvonantoa osakseen saavan asianajajakunnan. Asianajajakunta on järjestetty itsenäiseksi ja riippumattomaksi, kuten länsimaisissa demokratioissa ja oikeusvaltioissa. Asianajajakunnan ja yksittäisen asianajajan itsenäisellä ja riippumattomalla asemalla tarkoitetaan sitä, että valtion ja sen viranomaisten ei tule voida puuttua esimerkiksi siihen, minkälaisia neuvoja ja apua asianajajat tarjoavat yksilöiden ja yritysten asioidessa viranomaisissa tai mahdollisissa ristiriitatilanteissa julkisen vallan kanssa. Oikeusvaltiossa ei voi olla asianajajavirastoa.

Itsenäinen ja riippumaton asema ei tule ilman velvollisuuksia, eli asianajakunnan tulee myös huolehtia sille uskotun tehtävän täyttämisestä. Suomen asianajajakunta on järjestäytynyt hyvin pitkälle samoin kuin länsimaissa yleensä, eli toiminta perustuu siihen, että liiton luottamustehtäviä hoidetaan oman työn ohella. Voidaankin hyvin kiteyttää, että itsenäinen ja riippumaton asema edellyttää, että asianajajista löytyy riittävä määrä kollegoita, jotka ovat valmiita tekemään työtä asianajakunnan yhteisten asioiden hyväksi.

Vaikuta osallistumalla osastosi vuosikokoukseen

Pitkän johdannon tarkoituksena on kehottaa kollegoita osallistumaan Asianajajapäivän jälkeisillä viikoilla jokaisessa paikallisosastossa järjestettäviin paikallisosaston vuosikokouksiin ja hakeutumaan Asianajajaliiton luottamustehtäviin. Paikat asiantuntijaryhmiin ja valiokuntiin ovat tulossa hakuun ensi kesänä. Ylpeydellä on voitu todeta, että toistaiseksi yhteisistä asioistamme kiinnostuneita on riittänyt, mutta aina tarvitaan uusia voimia korvaamaan jo ”täysin palvelleita” sekä tuomaan myös uusia näkökulmia toimintaan. Tehtävät ovat todella mielenkiintoisia ja avaavat uusia näkökulmia valitsemaamme ammattiin. Merkitys ja mielenkiintoisuus ei tarkoita myöskään sitä, etteikö tehtäviä hoitaessa voisi olla myös mukavaa. Jos ei ole varma aikansa riittävyydestä, voi aloittaa varovaisesti esimerkiksi Asianajajaliiton valtuuskunnasta. Valtuuskunnalla tulee olemaan seuraavina vuosina lukuisia tärkeitä päätöksiä, joilla on vaikutusta Asianajajaliiton toimintaan ja asianajajien asemaan. Tervetuloa vaikuttamaan!

Eero-Pekka Uotila

Suomen Asianajajaliiton varapuheenjohtaja, asianajaja