16.8.2022

TV:stä tutut

Kirjoitin Asianajajaliiton blogissa lokakuussa 2021 asianajajien brändin kirkastamisesta. Aihe ei todellakaan ole uusi, muttei myöskään loppuun kaluttu. Päinvastoin – otimme tehtävästä positiivisen haasteen. Kaikenlainen ammatillinen esilläolo julkisuudessa vahvistaa brändiämme. Asianajajilla on valtavasti asiantuntemusta eri oikeudenaloilta ja sitä asiantuntemusta meidän täytyy jakaa. Kuten kollega Matti Tyynysniemi kirjoittaa edellisessä Advokaatin kolumnissaan, asianajajilla on paljon annettavaa yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Oikeudelliset asiat kiinnostavat suurta yleisöä, kun niistä puhutaan ymmärrettävällä ja kiinnostavalla tavalla. Oikeudelliset asiat ovat nousseet myös median kiinnostuksen kohteeksi viime aikoina erityisesti oikeudenhoidon puutteellisten resurssien myötä. Viimeisen puolen vuoden aikana asianajajia on ollut haastateltavana televisiossa kymmenen kertaa, kukin oman alansa asiantuntijana. Asianajajaliiton viestintätiimi on tehnyt erinomaista työtä asianajajien osaamisen markkinoinnissa toimittajille. Kukaan kollega ei ole myöskään kieltäytynyt, kun kutsu haastatteluun on tullut – kiitos siitä. Olemme suullisen esiintymisen ammattilaisia ja se näkyy myös näissä keskusteluissa.

Saimme tänä kesänä toteutettua koronan takia pariin kertaan siirtyneen oikeudellisen näytelmän esityksen Porin SuomiAreenassa. Ensimmäisen kerran olimme mukana vuonna 2018, silloin aiheena oli rikosasian oikeudenkäynti. Tällä kertaa vuorossa oli perinnönjako pesänjakajan johdolla. Molemmilla kerroilla yhteistyökumppaninamme on ollut improvisaatioteatteri Stella Polaris. Asianajajat ovat esittäneet omia työroolejaan ja ammattinäyttelijät ovat huolehtineet viihdyttävästi asianosaisten esittämisestä. Esitys keräsi tälläkin kertaa todella suuren yleisön, joka seurasi herkeämättä sisarusten, Matin ja Seijan, riitelyä isän perinnöstä. Lopulta asia saatiin sovittua asianajajien avustuksella. Vapaaehtoiset kollegat päivystivät esityksen jälkeen sekä tapahtuman kansalaistorilla että Porin pääkirjastolla. Saimme esityksestä viljalti ylistävää palautetta ja sitä sanottiin jopa koko tapahtuman parhaaksi.

Pian on vielä suuremman mediatapahtuman aika. Popcornit ja limpparit esille – asianajajat näkyvät syyskuun 6. päivästä alkaen kahden viikon ajan televisiomainoksissa, radiomainoksissa, elokuvateattereiden mainoksissa, Helsingin Sanomissa ja suurimpien kaupunkien bussipysäkeillä. Tässäkin projektissa Asianajajaliiton viestintätiimi on tehnyt valtavan ja ammattitaitoisen työn. Toteutuksessa on käytetty apuna tv- ja radiomainonnan ammattilaisia, mutta mainosten perusajatusta ei voi tehdä kukaan alaa tuntematon. Mainosten tärkein tehtävä on herättää tunnereaktio – vain sillä tavoin se jää mieleen. Tavoitteenamme on, että oikeudellisten asioiden kohdatessa ensimmäinen ajatus on ottaa yhteyttä asianajajaan. Nyt onkin hyvä hetki päivittää erityisesti omat osaamisalueita koskevat tietosi ASSIssa – siten olet löydettävissä hauissa, joita ihmiset tekevät Löydä asianajaja -palvelussa.

Liiton hallituksen strategiakokous on tätä kirjoittaessani vielä edessä. Hallitus keskittyy tänä vuonna keskustelemaan mm. vuoden 2023 eduskuntavaaleista sekä oikeuspoliittisesta sidosryhmäviestinnästä. Käymme aktiivista keskustelua oikeudenhoidon muiden toimijoiden kanssa säännöllisesti. Oikeudenhoidon resurssipula on meidän kaikkien yhteinen asia. Syksyn aikana suunnittelemme muiden oikeudenhoidon toimijoiden kanssa myös sitä, miten voimme lähteä viemään esittämäämme työtapareformia käytäntöön.

Oikeusavun tuntihinta on ollut sama vuodesta 2014 alkaen ja sen taso on täysin kestämätön. Oikeusministeriö on asiasta kanssamme samaa mieltä, mutta vieläkään tilanteeseen ei näy parannusta valtiovarainministeriön vuoden 2023 budjettiesityksessä. Olemme tavanneet kevään aikana erillisissä tapaamisissa viiden suurimman puolueen eduskuntaryhmien edustajia. Tapaamisiin on osallistunut edustajia, jotka ovat lakivaliokunnassa tai valmistelemassa puolueensa vaaliohjelmaa ja hallitusohjelmaneuvotteluja. Olemme tuoneet esille muiden aiheiden ohella oikeusavun tuntihinnan jälkeenjääneisyyttä monesta näkökulmasta: kustannusten nousu, ammattitaitoisen avun saamatta jääminen, nuorten juristien palkkaamisen vaikeus, asianajopalveluiden väheneminen kasvukeskusten ulkopuolella yms. Oikeudenhoidon resurssipula on nyt kuuma keskustelun aihe kokonaisuudessaan, eikä oikeusavun tuntihinta ole siinä kuin yksi osa. Meidän on kuitenkin tehtävä kaikkemme sen eteen, että tilanteeseen saataisiin korjaus.

Asianajajaliiton asiantuntijaryhmät ja valiokunnat valitaan taas uudelle kaksivuotiskaudelle. Hakuaikaa on elokuun loppuun. Jos tehtävät vähänkin kiinnostavat, kannustan ehdottomasti hakemaan. Muistattehan, että myös jatkokaudelle haluavien nykyisten jäsenten täytyy hakea paikkaa uudelleen. Kenenkään kausi ei jatku automaattisesti. Myös liiton valtuuskunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tehtäviin haku on käynnissä 31.8. asti.

Syyskuussa edessä on Asianajajaliiton toimiston muutto Helsingissä uusiin toimitiloihin osoitteeseen Mikonkatu 25. Toimitilat ovat liiton omat, tähän saakka olemme olleet Suomen Asianajajaliiton Säätiön vuokralaisia. Päädyimme ostamaan omat tilat hyvässä yhteistyössä säätiön kanssa. Tilojen remontti on loppusuoralla. Saamme modernit, käytännölliset, muunneltavat ja teknisesti tämän päivän vaatimukset täyttävät tilat. Jatkossa useimmat liiton järjestämät koulutukset pidetään liiton toimiston tiloissa – muunneltavan koulutus- ja tapahtumatilan saaminen oli yksi muuton tavoitteista. Tervetuloa Mikonkadulle, kun tilat saadaan avattua. Siitä tiedotetaan myöhemmin.

Hyvää loppukesää ja alkavaa syksyä kaikille!

Hanna Räihä-Mäntyharju

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja