Näin haet asianajajaksi

Voit jättää jäsenhakemuksen Asianajajaliittoon jo siinä vaiheessa, kun asianajajatutkinnon kaikki kolme osaa on suoritettu ja muut jäsenyysedellytykset täyttyvät viimeistään kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun hakemus on jätetty käsiteltäväksi.

Näin ollen voit siis jättää jäsenhakemuksen liiton toimiston käsiteltäväksi, vaikka tutkintolautakunnan päätös vielä puuttuisi, kunhan kaikki muut jäsenyysedellytykset (mukaan lukien vaadittu työkokemus) täyttyvät kolmen kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisen ajankohdasta.

Vinkkejä jäsenhakemuksen täyttämiseen

Selvitä jäsenhakemuksessa työkokemuksesi kesto ja laatu tarkasti. Jos työssäolossa on ollut taukoja (perhevapaa ym.), ilmoita taukojen kestot. Mikäli työskentely on ollut osa-aikaista, ilmoita työskentelyn määrä, esimerkiksi montako tuntia olet työskennellyt viikossa/kuukaudessa.

Neljän vuoden sääntö tarkoittaa juristin työssä saatua työkokemusta tehtävistä, joissa on edellytyksenä juristin tutkinnon suorittaminen. Kahden vuoden sääntö puolestaan asianajollista kokemusta esimerkiksi asianajotoimistossa. Sinun ei tarvitse tietää, kumpaan kategoriaan mikäkin kokemus kuuluu, vaan tärkeintä on tehdä tarkka selvitys työn luonteesta.

Jos työkokemuksesi on omasta toimistostasi, ilmoita toimistosi liikevaihto ko. aikana sekä toiminnan luonne. Tietoja tarvitaan sen arvioimiseksi, onko toiminta ollut ammattimaista.

Hakemusprosessin eteneminen

1. Täytä jäsenhakemus sähköisessä asiointipalvelussamme ASSIssa: asiointi.asianajajaliitto.fi.
  2. Liitä hakemukseen tarvittaessa uuden toimiston tiedot sisältävä lomake.
  3. Asianajajaliitto vahvistaa hakemuksesi perilletulon ja kertoo käsittelyajan (n. 3 kuukautta).
  4. Paikallisosasto on sinuun yhteydessä ja sopii haastatteluajan.
  5. Haastattelun jälkeen asiasi siirtyy valmisteltavaksi hallituksen kokoukselle.
  6. Hallituksen kokous. Katso hallituksen kokousajankohdat tästä.
  7. Sinulle toimitetaan tiedoksi hallituksen päätös.

Mikäli et voi käyttää suomi.fi-tunnistautumista tai sinulla on ongelmia hakemuksen jättämisessä, voit olla yhteydessä osoitteeseen jasenasiat@asianajajaliitto.fi.