Asianajajien uusi yhdenvertaisuustyöryhmä tukemaan Helsinki Pridea

28.6.2021 | Tiedotteet

Asianajajat mukana Pride in Progress -kampanjassa

Uutena Helsinki Priden platinakumppanina Asianajajaliitto haluaa edistää kaikille kuuluvien perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä puolustaa erityisesti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Tähän tarkoitukseen Asianajajaliitto perusti uuden yhdenvertaisuustyöryhmän tukemaan Helsinki Pridea oikeudellisissa kysymyksissä.

Yhdenvertaisuustyöryhmän tehtävä on olla auttamassa Helsinki Pridea niin vähemmistöjen yleisissä perus- ja ihmisoikeuskysymyksissä kuin oikeuspoliittisessa toiminnassakin. Asianajajaliiton aloite työryhmän perustamiseksi sai jäsenten piirissä innostuneen vastaanoton: seitsemän asianajajan oikeusnyrkki saatiin kokoon parissa päivässä.

Yksi työryhmän vapaaehtoisista asianajajista on Anna Kuusniemi-Laine. Anna työskentelee Castrén & Snellmannilla, jossa hän vetää myös yritysvastuutiimiä.

– On hienoa, että Asianajajaliitto nostanut sateenkaariväen yhdenvertaisuuden agendalle. Olen ollut Helsinki Pride -yhteisön jäsen nyt pari vuotta ja yhdenvertaisuusasiat ovat minulla lähellä sydäntä, Kuusniemi-Laine tiivistää.

Vapaaehtoiseksi ilmoittautui myös Asianajotoimisto Haapaniitty & Kortelaisessa työskentelevä Tiina Haapaniitty, jota myös kollegat kannustivat lähtemään mukaan.

– Asianajajaliiton Pride-kumppanuus on tärkeä yhteiskunnallinen signaali kaikille seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluville ihmisille siitä, että asianajajan kanssa asioidessa ei tarvitse pelätä tulevansa syrjityksi edellä mainittuihin vähemmistöihin kuulumisen vuoksi, Tiina Haapaniitty painottaa.

Asianajajaliitto on lähestynyt Pride-teemalla myös pohjoismaisia asianajajaliittoja, joille pääsihteeri Niko Jakobsson on valottanut Suomen Asianajajaliiton platinakumppanuuden taustaa sekä kehoittanut muita pohjoismaisia liittoja tuomaan esiin Pride-teemoja oikeuspoliittisessa työssään. Lue aiempi tiedotteemme tästä ja Jakobssonin blogi tästä

Helsinki Pride juhlii vuonna 2021 erityistä juhlavuotta, koska nyt on kulunut muun muassa tasan 50 vuotta homouden dekriminalisoinnista sekä 40 vuotta homouden poistamisesta mielenterveysluokituksesta.

Lisätiedot:
Pääsihteeri Niko Jakobsson, 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi