31.3.2021

Viestintäuutisia valvonnasta

Kerroin viime syksynä julkaistussa blogikirjoituksessani valvontalautakunnan tulevista uudistuksista. Lupasin silloin, että valvontaan liittyvää viestintää lisätään ja keväällä julkaistaan muun muassa valvontalautakunnan uudistetut verkkosivut sekä uusittu valvontaratkaisujen hakemisto. Ilokseni voin kertoa, että verkkosivut ja ratkaisuhakemisto on juuri julkaistu ja ensimmäinen valvontalautakunnan uutiskirjekin ilmestyy sähköpostiin pääsiäisen jälkeen!

Verkkosivuillamme voit tutustua tarkemmin valvontalautakunnan toimintaan ja valvontamenettelyyn, esimerkiksi kanteluprosessin etenemiseen, kantelun ja vastauksen edellytyksiin ja valvontaseuraamuksiin. Verkkosivuilla voit lukea myös ratkaisutiedotteita, joihin on tiivistetty tuoreimpien ratkaisujen ydinsisältö. Ratkaisutiedotteissa on linkki laajempaan tapausselosteeseen uusitussa valvontaratkaisujen hakemistossa. Sieltä löydät tyypillisimmin käsitellyt, periaatteellisesti merkittävät ja muuten huomionarvoiset ratkaisut. Olemme parantaneet hakemiston toiminnallisuuksia ja hakukriteerejä sekä tuoneet tietokantaan viime vuosilta aiempaa kattavammin ratkaisuja.

Uusimmat ratkaisut saat jatkossa vaivattomasti suoraan sähköpostiisi pian ilmestyvässä valvontalautakunnan uutiskirjeessä. Lähetämme sen automaattisesti kaikille asianajajille ja lisäksi se on kenen tahansa ratkaisuista kiinnostuneen tilattavissa verkkosivuiltamme. Ei siis pidä säikähtää Valvontauutisten nimellä saapuvaa sähköpostia – kyseessä on uutiskirjeemme eikä ilmoitus vireille tulleesta valvonta-asiasta. Uutiskirje ilmestyy ainakin neljä kertaa vuodessa.

Uudistuksiin kuuluu osana myös vanhasta luopuminen. Aktiivisella ja ajantasaisella viestinnällä on tarkoitus korvata vuosittain julkaistava valvontakertomus, joka ilmestyy kesän korvalla viimeistä kertaa. Kertomuksen sisällöstä ei sinänsä luovuta, sillä kerromme jatkossakin valvontalautakunnan kuulumisista, tilastoista ja edellä kerrotusti ratkaisuistamme verkkoympäristössä sekä muissa viestintäkanavissamme.

Niin ikään lupailin, että valvontaan liittyvissä asioissa voisi keväällä asioida myös verkossa. Pääsiäisen jälkeen avattava asiointipalvelu mahdollistaa sujuvan ja tietoturvallisen asioinnin kaikissa valvontalautakuntaan liittyvissä asioissa. Palveluun pääset kirjautumaan vahvaa tunnistautumista käyttämällä valvontalautakunnan verkkosivujen kautta. Olemme uudistuksesta erityisen innostuneita ja toivomme pian pääsevämme eroon perinteisen postin välityksellä tapahtuvasta asioinnista.

Käy tutustumassa valvontalautakunnan uusiin verkkosivuihin osoitteessa valvontalautakunta.fi ja uusittuun valvontaratkaisujen hakemistoon osoitteessa ratkaisut.valvontalautakunta.fi. Olemme ottaneet haltuun myös some-kanavia. Pääset seuraamaan valvontalautakunnan tiliä Twitterissä nimellä @Valvontaltk sekä LinkedInissä Valvontalautakunta – Tillsynsnämnden.

Kuulisimme mielellämme, miten olemme onnistuneet viestintäuudistuksessamme. Palautetta voit antaa esimerkiksi sähköpostitse info@valvontalautakunta.fi.

Toivotan kaikille blogimme lukijoille kaunista ja aurinkoista pääsiäistä!

Britta Andersin

Valvontayksikön päällikkö