VaaHO: Instagram-tilillä julkaistu viesti väkivaltaisen avioliiton päättymisestä loukkasi entistä puolisoa

8.3.2024 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Vaa­HO:2024:1 Kunnianloukkaus – Perusoikeudet – Sananvapaus

Asiassa oli kysymys siitä, oliko A yksityisellä Instagram-tilillä tekemällään julkaisulla halventanut B:tä. Hovioikeus on ratkaisussaan punninnut A:n ja B:n ristiriidassa olevia perusoikeuksia eli A:n sananvapautta ja B:n kunniaa. Hovioikeus katsoi, että A oli julkaisullaan halventanut B:tä ja että A:n sananvapautta voidaan rajoittaa B:n kunnian ja maineen suojaamiseksi.

Syyttäjän rangaistusvaatimus:
Kunnianloukkaus
Rikoslaki 24 luku 9 §
A on halventanut asianomistaja B:tä esittämällä tiedon tai vihjauksen julkaisemalla yksityisellä Instagram-tilillään julkaisun “Mun iloiset perheuutiset jouluksi: mun väkivaltainen avioliitto on päättymässä. Saa onnitella!”.
– – –
Hovioikeus toteaa, että A on julkaisullaan antanut ymmärtää, edellä todetusti todistajienkin kertomin tavoin, että hän on avioliitossaan joutunut fyysisen parisuhdeväkivallan uhriksi ja että hänen entinen puolisonsa on vaimonhakkaaja. Julkaisulla on ollut B:tä halventava vaikutus, koska hänet on siinä leimattu väkivaltaisen avioliiton väkivaltaiseksi osapuoleksi. Julkaisusta välittyy myös se kuva, että A on suuresti helpottunut väkivaltaisen avioliiton päättymisestä, mikä luo lukijalle osaltaan vahvan vaikutelman avioliittoon sisältyneen väkivallan vähäistä vakavammasta laadusta ja kestosta. Tämä ilmenee myös julkaisun saamista kommenteista. Hovioikeus katsoo, että julkaisu on edellä todettu huomioon ottaen ollut luonteeltaan B:tä halventava huolimatta siitä, että asianosaisten viestien vaihdon (todiste 4) perusteella parisuhteessa on ollut tilanteita, joihin on liittynyt kajoamista A:n fyysiseen koskemattomuuteen ja jotka A on voinut kokea väkivaltaisina. Julkaisu on joka tapauksessa ollut omiaan asettamaan B:n halveksunnan kohteeksi, kuten myös käytännössä on tapahtunut.

Vaa­HO:2024:1

Ilmoita