Jore Tilander: Oikeusavun palkkiotason korottaminen siedettävälle tasolle on Juristiliiton keskeinen edunvalvonnallinen tavoite

8.2.2024 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Juristiliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander kirjoittaa blogissaan julkisen oikeusavun palkkioista:

“Yksityisille avustajille maksettavia oikeusapupalkkioita on korotettu viimeksi vuonna 2014. Palkkion suuruus on 110 euroa tunnilta. Palkkio ei ole avustajan tuntipalkka, vaan sillä katetaan lukuisat yritystoiminnan kulut. Juristiliitossa olemme toistuvasti vaatineet palkkiotason huomattavaa korottamista nykyisestä. Vain sillä tavoin oikeusapujuttujen hoitaminen on taloudellisesti kannattavaa ja vähävaraisten kansalaisten oikeusasioilla on riittävästi hoitajia niin kasvukeskuksissa kuin maakunnissa. Yksityisten oikeusavustajien halukkuus hoitaa juttuja vähentää myös painetta palkata lisää julkisia oikeusavustajia.”

Lue lisää Juristiliiton sivuilta

Avainsanat