Hovioikeuden ratkaisu toiminimiyrittäjien rinnastamisesta toimeksiantajan työntekijöihin vahingonkorvauksen isännänvastuun osalta

3.9.2023 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Vaa­HO:2023:6 Vakuutussopimus – Vastuuvakuutus – Vahingonkorvaus – Työnantajan korvausvastuu – Työntekijään rinnastettava itsenäinen yrittäjä – Todistustaakka

Asiassa oli kysymys muun muassa siitä, oliko itsenäiset yrittäjät Toiminimi RF (työnjohtopalvelut) ja Toiminimi LL (rakennus- ja timanttiporaustyöt) rinnastettava KVR-urakkasopimuksen mukaisen pääurakoitsija B Oy:n työntekijöihin ja kanavoituiko vastuu näiden itsenäisten yrittäjien väitetystä huolimattomuudesta siten B Oy:lle vastuuvakuutuksen myöntäneelle PT:lle vai oliko vastuu LT:llä, joka oli myöntänyt vastuuvakuutukset näille itsenäisten yrittäjille. Hovioikeus katsoi, että Toiminimi LL oli toisin kuin Toiminimi RF rinnastettava B Oy:n työntekijöihin. Vastuuvakuutuksesta korvausta vaatineella IV:llä katsottiin olevan todistustaakka väitetystä huolimattomuudesta myös KVR-urakan pääurakoitsijana toimineen B Oy:n osalta samalla tavalla kuin Toiminimi RF:n ja Toiminimi LL:n väitetyn huolimattomuuden osalta.

Vaa­HO:2023:6

Avainsanat