Oikeusministeriön muistiot hallitusneuvotteluihin kertovat oikeudenhoidon tulevaisuudesta

3.6.2023 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Oikeusapupalkkion korotus jäämässä vain 10 %:iin.

Oikeusministeriön hallitusneuvotteluihin toimittamat muistiot kertovat siitä, mitä on luvassa. Yksityisten avustajien oikeusapupalkkioihin on varauduttu tekemään vain 8 miljoonan euron lisäys, mikä tarkoittaa vain 10 % korotusta nykyisiin vuoden 2014 alusta noudattettuihin palkkioihin. Kun inflaatio tänä aikana on ollut yli 20 %, ei ministeriön tavoitteena näytä olevan jälkeenjääneisyyden kattaminen vaan palkkioiden pysyvä jättäminen aiempaa alemmalle tasolle, puhumattakaan siitä, että turvattaisiin muiden lakimiesammattien kaltainen ansiotason nousu.

Oikeusministeriön tarkoituksena on päivittää asianajajalaki ja lupalakimieslait ja kirjata perustuslakiin säännökset oikeuslaitoksen riippumattomuudesta. Julkisuuslaki, rikoksen johdosta tapahtuva luovuttaminen, pienriitamenettely, hallintoprosessi ym. ovat mukana ministeriön hankkeissa.

Oikeusministeriön esitykset hallitusohjelmatyöhön

Oikeusministeriön valmistelema aineisto käynnissä oleviin hallitusneuvotteluihin on ryhmitelty virkapuheenvuoromme mukaisesti seitsemään. Virkakuntamme painottaa erityisesti toimivan oikeusvaltion turvaamista ja demokratian vahvistamista.

Ministeriön toimittamat aineistot

30.5.

Uusintahakemukset turvapaikanhaussaTiedosto avautuu uudessa välilehdessä PDF 155kB

Lisälausuma: Uusintahakemukset turvapaikanhaussa, muutoksenhaun nopeuttaminenTiedosto avautuu uudessa välilehdessä PDF 139kB