Uimaopetusta järjestänyt seura oli elinkeinonharjoittaja – kuluttajariitalautakunta suositteli maksun palauttamista

3.4.2023 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Kuluttajariitalautakunnan toimivalta yhdistyksen järjestämää uintikurssia koskevassa asiassa ja oikeus maksunpalautukseen saamatta jääneistä kurssikerroista

Koronavirus Maksunpalautus

Kuluttaja on sopinut yhdistyksen kanssa lasten Jatkouimakoulu 1- opetuksesta, jonka hinta oli 235 euroa. Kurssi sisälsi 16 opetuskertaa 17.10.2020–13.2.2021 lauantaisin klo 9.30–10.00. Kuluttaja on maksanut opetuksesta 191 euroa. Opetuspaikkana ollut uimahalli oli suljettuna 28.11.2020–3.2.2021 koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Yhdistys ilmoitti 27.11.2020, että uimaopetus jatkuu heti kun viranomaiset sen sallivat. Tämä ei sopinut kuluttajalle eikä hänen lapsensa osallistunut uimaopetukseen, kun se 12.3.2021 alkaen jatkui.

Asiassa on kysymys ensinnäkin siitä, onko kurssin järjestäjänä toiminut yhdistys kuluttajansuojalaissa tarkoitettu elinkeinonharjoittaja. Mikäli näin on, ratkaistavaksi tulee kysymys kuluttajan oikeudesta maksunpalautukseen saamatta jääneistä kurssikerroista.

Lautakunnan ratkaisu

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että yhdistys palauttaa kuluttajalle 102,86 euroa.

D/1012/39/2021

Ilmoita