Rikosylikonstaapelin tehtävien muuttaminen poistamalla esimiestehtävät ja vaihtamalla sijoitusyksikköä ei ollut valituskelpoinen ratkaisu

5.12.2022 | Oikeusuutiset

KHO:2022:134 Valtion virkamies – Työnjohto-oikeus – Tehtävien muuttaminen – Tehtävämuutosten olennaisuus – Esimiestehtävien poistaminen – Päätöksen valituskelpoisuus

Apulaispoliisipäällikkö oli siirtänyt rikosylikonstaapelin virassa olevan virkamiehen tutkijaksi toiseen yksikköön ja poistanut häneltä esimiestehtävät. Virkanimike ja virkapaikka säilyivät entisinä.

Korkein hallinto-oikeus arvioi, että rikosylikonstaapelin tehtäväpiirin muuttaminen poistamalla esimiestehtävät ja vaihtamalla sijoitusyksikköä ei ole ollut sellainen olennainen muutos, jolla olisi ollut virkamiehen kannalta niin merkittäviä oikeusvaikutuksia, että apulaispoliisipäällikön ratkaisua olisi pidettävä muuna kuin töiden organisointiin ja tehtävien järjestelyyn liittyvänä ratkaisuna. Ratkaisun tekeminen on ollut mahdollista työnantajalle kuuluvan direktio-oikeuden nojalla eikä ratkaisua ollut pidettävä valituskelpoisena.

KHO:2022:134