Asianajajaliiton kampanja saavutti miljoonayleisön

24.10.2022 | Tiedotteet

Asianajajaliitto toteutti Löydä asianajaja -mainoskampanjan syyskuussa 2022. Sen tavoitteena oli asianajajien työn tunnettuuden lisääminen suuren yleisön keskuudessa sekä ohjaaminen julkiseen asianajajahakuun, Löydä asianajaja -palveluun

Kampanja-aikana Asianajajaliitto näkyi valtakunnallisesti eri medioissa ja somekanavissa. Näkyvyys oli kattavaa: esimerkiksi tv:ssä ja suoratoistossa mainoksia näki vähintään kerran 68 prosenttia 35–64-vuotiaista. Kaikkiaan kaikenikäisten katselukertoja oli yli 14 miljoonaa.

Asianajajaliitto teetti kampanjasta myös erillisen laadullisen vaikuttavuustutkimuksen. Siihen vastasi yli 400 suomalaista ja tuloksia vertailtiin muihin vastaavantyyppisten kampanjoiden tuloksiin. Tulosten perusteella Asianajajaliiton kampanja ylitti lähes kaikilla mittareilla mediaanin eli tulokset olivat parempia kuin muilla vastaavilla kampanjoilla. Ainoastaan mainostajan tunnistamisessa ja tuntemisessa entuudestaan jäätiin selvästi jälkeen. Tämä johtui siitä, että Asianajajaliitto on ennestään mainostajana varsin tuntematon, koska kampanja oli ensimmäinen laatuaan.

Kyselyn vastaajat myös sitoutuivat mainontaan, eli mainoksista ja niiden luovasta toteutuksesta pidettiin ja sisällöt koettiin puhuttelevina. Mainontaa pidettiin vastaajien mukaan hyödyllisenä, erottuvana ja selkeänä sekä sen koettiin antavan positiivisen mielikuvan mainostajasta. Mainonta oli lisäksi aktivoinut kuluttajia – se oli lisännyt ostoaikomusta sekä tiedonhakua aiheesta. Vastaajat antoivat poikkeuksellisen paljon avointa palautetta: ne olivat pääosin hyvin positiivisia ja niissä korostuvat viestin läpimeno, asianajajan löytäminen sekä myös kehut mainonnan luovasta toteutuksesta.

Tarkastelimme myös asianajajaliitto.fi-sivuston kävijätilastoja kampanja-aikana. Syyskuun aikana kampanjasivu löydäasianajaja.fi oli koko sivuston suosituin yksittäinen sivu ja jopa yli puolet kyseisellä kampanjasivulla vierailleista henkilöistä oli siirtynyt edelleen Löydä asianajaja -palveluun

Lue myös Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobssonin bloggaus kampanjan tuloksista.