Työnantajaliittoon kuulumattoman yrityksen edustajat olivat lakkauttaneet luottamusmiehen tehtävän – syyksi luettiin työntekijöiden järjestäytymisvapauden loukkaaminen

20.5.2022 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

KKO:2022:35 Työrikos – Työntekijöiden järjestäytymisvapauden loukkaaminen – Työehtosopimus – Työsopimus – Luottamusmies

Työnantajaliittoon kuulumattoman yrityksen edustajat olivat lakkauttaneet yrityksessä luottamusmiehen tehtävän. Korkein oikeus katsoi, että työntekijöiden järjestäytymisvapauden loukkaamista koskevalla säännöksellä suojattiin järjestäytyneiden työntekijöiden oikeutta valita luottamusmies. Työehtosopimuksen yleissitovuuden ulottuvuudella ei ollut merkitystä rikoksen tunnusmerkistön täyttymiseen. Yrityksen edustajien syyksi luettiin työntekijöiden järjestäytymisvapauden loukkaaminen.

KKO:2022:35

Avainsanat