Korkeimman oikeuden jäsenen virkaan esitetään oikeusneuvos Alice Guimaraes-Purokoskea

22.9.2021 | Oikeusuutiset

Kor­kein oi­keus (KKO) esit­tää, että 1.10.2021 va­pau­tu­vaan jä­se­nen vir­kaan ni­mi­te­tään KKO:n mää­rä­ai­kai­nen jä­sen, oi­keus­neu­vos Alice Gui­ma­raes-Pu­ro­kos­ki.

Guimaraes-Purokoski on työskennellyt KKO:n määräaikaisena jäsenenä syksystä 2019. Tätä ennen hän toimi korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) jäsenenä lähes kymmenen vuoden ajan. Ennen siirtymistään tuomariksi hän toimi ulkoasiainministeriön oikeudellisen osaston EU-tuomioistuinasioiden yksikön päällikkönä ja siinä tehtävässä myös Suomen valtionasiamiehenä.

Guimaraes-Purokoski on työskennellyt myös kauppa- ja teollisuusministeriössä eri virkatehtävissä sekä Euroopan komissiossa liikenteen ja energian pääosastolla kansallisena asiantuntijana. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen tohtori.

Oikeusministeriö tulee esittelemään viran täyttöä koskevan asian valtioneuvoston yleisistunnossa. Päätöksen nimityksestä tekee tasavallan presidentti.

Jäsenen virkaan esitetään oikeusneuvos Alice Guimaraes-Purokoskea