Hovioikeudenneuvos Timo Ojalasta korkeimman oikeuden uusi jäsen, määräaikaiseksi jäseneksi esitetään Alice Guimaraes-Purokoskea

5.7.2019 | Oikeusuutiset

Tasavallan presidentti on perjantaina 5.7.2019 nimittänyt hovioikeudenneuvos, oikeustieteen lisensiaatti Timo Ojalan korkeimman oikeuden jäsenen virkaan 1.9.2019 lukien.

Ojalalla on pitkä kokemus eri tehtävistä tuomioistuimissa. Hän siirtyy korkeimpaan oikeuteen Helsingin hovioikeudesta, jossa hän on toiminut lähes seitsemän vuotta hovioikeudenneuvoksena ja viimeisimmät 3,5 vuotta myös osaston johtajana.

Aikaisemmin Ojala on toiminut hovioikeuden ja KKO:n esittelijänä sekä Puolustusvoimien sotilaslakimiehenä.

Ojala on ollut puheenjohtajana ja jäsenenä lukuisissa eri työryhmissä oikeusministeriössä ja puolustusministeriössä. Hän toimii urheilun oikeusturvalautakunnan puheenjohtajana ja liikennevahinkolautakunnan varapuheenjohtajana.

Täytettävänä oleva virka vapautuu 1.9.2019 KKO:n presidenttinä aloittavalta oikeusneuvos Tatu Leppäseltä.

Korkein oikeus (KKO) esittää, että korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) jäsen, oikeusneuvos Alice Guimaraes-Purokoski nimitetään hoitamaan KKO:n jäsenen virkaa ajaksi 1.9.2019–31.8.2022.

Tarve hoitaa virkaa määräaikaisessa virkasuhteessa perustuu oikeusneuvos Tuula Pynnälle myönnettyyn virkavapauteen. Pynnä on aiemmin tänä vuonna nimitetty unionin yleisen tuomioistuimen tuomariksi 1.9.2019 alkavalle kolmen vuoden toimikaudelle.

Guimaraes-Purokoski on toiminut nykyisessä virassaan KHO:n jäsenenä vuodesta 2010. Aiemmin hän on työskennellyt useita vuosia lainsäädäntöneuvoksena ulkoasiainministeriön oikeudellisella osastolla EU-tuomioistuinasioiden yksikössä. Aluksi hän toimi yksikön päällikön ja Suomen valtionasiamiehen sijaisena, sen jälkeen kolmen vuoden ajan yksikön päällikkönä, EU-tuomioistuinasioiden johtajana ja Suomen valtionasiamiehenä.

Tätä ennen Guimaraes-Purokoski on työskennellyt kauppa- ja teollisuusministeriössä eri virkatehtävissä sekä Euroopan komissiossa liikenteen ja energian pääosastolla kansallisena asiantuntijana. Koulutukseltaan hän on oikeustieteen tohtori.