8.12.2021

Tervetuloa kuuntelemaan Pääkäsittelyä

Olen juuri saanut valmiiksi Asianajajaliiton uuden Pääkäsittelyssä-podcastin 3. jakson, jonka nimi on Isältä pojalle.

Jaksossa juttelemme isän ja pojan kanssa siitä, miltä tuntuu, kun poika valitsee neljännessä polvessa saman leiviskän. Puhumme myös siitä, millaista oli opiskella oikeustieteellisessä nousukaudella ja valmistua suoraan 90-luvun lamaan. Keskustelu polveilee elämänkokemuksen kerryttämisestä aina oikeuskulttuurin muutokseen, asianajopalveluiden myymiseen ja menestykseen yrittäjänä – ja lopulta siihen, miltä kova työnteko on tuntunut lapsen mielessä.

Edellisessä jaksossa Tuomarin roolissa keskusteluvieraana oli oikeusneuvos, korkeimman oikeuden oikeusneuvos Mika Ilveskero, entinen Asianajajaliiton puheenjohtaja ja nykyinen Tuomioistuinviraston johtokunnan puheenjohtaja. Jaksossa keskustellaan Mikan urasta ja hänen henkilökohtaisista motivaatiotekijöistään sekä mm. tuomareiden, asianajajien ja Asianajajaliiton yhteiskunnallisesta roolista.

Avausjaksossa Uusi sukupolvi keskusteluvieraana oli Johanna Rantanen, Asianajotoimisto Dottirin toimitusjohtaja. Keskustelu alle nelikymppisten osakkaiden pyörittämän asianajotoimiston kulttuurista ja Johannan omasta ammatillisesta ja inhimillisestä kasvusta on herättänyt paljon huomiota. Jaksosta on tullut valtavasti positiivista palautetta erityisesti Johannan ikäisiltä ja sitä nuoremmilta ammattilaisilta, sukupuoleen katsomatta.

Asianajajaliiton Pääkäsittelyssä-podcastin punainen lanka on muutos ja kehittyminen. Jokaisessa jaksossa puhutaan erilaisten asianajajien ja muiden juristien työarjesta, elämästä ja yhteiskunnallisesta roolista jatkuvan muutoksen keskellä. Keskusteluvieraat ovat pääosin asianajajia ja muita juristeja. Joskus keskustelemassa on myös muiden alojen asiantuntijoita.

Jokaisen podcastin alussa sanon seuraavasti: “Mikään aihe ei ole tabu, eikä tätä podcastia kuunnellakseen tarvitse olla asianajaja”. Tuo lause kuvaa osuvasti podcastin eetosta. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että tässä podcastissa ei ole tarkoitus perehtyä vuorotellen eri juridiikan osa-alueiden trendeihin tai erityispiirteisiin. Juridiikka on tietenkin keskeisessä, mutta ei ehkä kuitenkaan sisällöllisesti tärkeimmässä roolissa. Tärkeämpää on herättää uusia ajatuksia ja inspiraatiota liittyen ammatilliseen ja inhimilliseen kasvuun asianajoalalla.

Olennaisen tärkeä tavoite tälle podcastille on myös rikastaa niitä mielikuvia, joita meillä aina on toisistamme. Eräs haastateltavani sanoi, että meitä on moneen junaan ja monelta asemalta. Silti stereotypiat elävät vahvoina, myös alan sisällä. Siinä missä Helsingin ydinkeskustassa vaikuttava menestynyt liikejuristi vuolee Talouselämän mukaan kultaa, kauempana sijaitsevan pienen asianajotoimiston perustajaomistajatyöntekijä ansaitsee jokapäiväisen leipänsä hyvin erilaisessa arjessa. Arvot, ammattiylpeys ja kollegiaalisuus yhdistävät kuitenkin molempia.

Olen todella ylpeä kaikista jaksoista. Uskallan väittää, että jokainen Pääkäsittelyssä-jakso on kuuntelemisen väärti jo siksi, että kellekään meistä ei ole koskaan pahitteeksi keskittyä kuuntelemaan jonkun toisen tarinaa siitä, mikä meitä yhdistää, mikä on muuttunut eniten ja mikä lopulta on kaikkein merkityksellisintä.

Tervetuloa Asianajajaliiton Pääkäsittelyssä-podcastin pariin. Kiva kun kuuntelet.

PS. Palautetta saa laittaa suoraan Asianajajaliiton viestintään tai minulle henkilökohtaisesti. Jokainen kommentti, toive ja ehdotus vastaanotetaan ilolla!

Katja Hollmén

Asianajajaliiton podcastin juontaja