22.2.2021

Mitä mieltä olet Advokaatista?

Advokaatti täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Se oli syntyaikanaan ensimmäinen Asianajajaliiton säännöllinen viestintäkanava jäsenille. Lehden perustaminen herätti myös vastalauseita jäsenkunnassa − nykyisin lehti on jopa hämmästyttävän suosittu.

Pari vuotta sitten tehdyssä jäsentutkimuksessa peräti 92 prosenttia asianajajista ilmoitti lukevansa Advokaattia, ja lehti on monille jäsenillemme todella tärkeä. Sen huomaa esimerkiksi siitä, että asianajajien lähettämissä viestintätoiveissa pyydetään usein tekemään jostakin aiheesta juttu nimenomaan Advokaattiin. Harvemmin kukaan pyytää palstatilaa uutiskirjeissä, somessa tai blogissa. Tämä siitä huolimatta, että säännöllisiä uutiskirjeitä jäsenkunnalle on julkaistu varmaan yli kymmenen vuoden ajan, ja ensimmäiset somekanavatkin otettiin käyttöön lähes samoihin aikoihin.

Jokaisella viestintävälineellä on omat vahvuutensa. Viisi kertaa vuodessa ilmestyvä Advokaatti sopii hyvin laajoihin taustoittaviin juttuihin. Akuuttiin ajankohtaisviestintään on yleensä parempi jokin muu monista viestintäkanavistamme. Esimerkiksi koronavuonna lanseerattu Asianajajaliiton blogi on jo osoittanut vaikuttavuutensa ajankohtaisena ja vuorovaikutteisena viestintävälineenä, ja parhaimmillaan yksittäisiä bloggauksia on luettu yli 1 300 kertaa.

Juhlavuottaan viettävä Advokaatti ilmestyy edelleen viidesti vuodessa sekä painettuna että verkkolehtenä, vaikka suomalaisella printtimedialla on muutoin ollut viime vuosina vaikeaa, kun järjestölehtiä on lopetettu vasemmalta ja oikealta. Nämä lehtien alasajot ovat lähes poikkeuksetta aiheuttaneet myös vastalauseita. Muun muassa viime vuonna järjestökenttää kuohuttivat Vihreän Langan ja Partiolaisen lakkauttamiset.

Painettu Advokaatti on tässä myllerryksessä pitänyt pintansa, ja verkkolehteä kehitetään yhä toimivammaksi sen rinnalla. Lehtien lakkautusaallon keskellä painetulla julkaisulla on mielestäni oma entistäkin tärkeämpi asemansa. Printissä on luksusta – paperin tuntu, harkittu ulkoasu ja mietitty sisältö rauhoittavat. Muistan hyvin tunteen, kun reilut seitsemän vuotta sitten sain käsiini ensimmäisen painetun Advokaatin, jota olin ollut tekemässä. Olin tehnyt siihenastisen työurani pääosin digitaalisen viestinnän parissa ja yllätyin, kuinka erilaiselta painetun lehden tekeminen ja lopullisen tuotteen valmistuminen tuntui. Painettu lehti vaatii enemmän tarkkuutta ja viilailua kuin verkkoviestintä, jota voi aina hioa ja muokata loputtomiin.

Meillä tekijöillä on velvollisuus tehdä jäsenillemme parasta mahdollista lehteä. Jos emme tiedä, mitä mieltä lukijat – tai erityisesti ne, jotka eivät julkaisuun tartu – ovat, emme pysty tekemään työtämme hyvin. Sen vuoksi teetämme nyt alkuvuonna Advokaatin lukijatutkimuksen. Vastaathan siihen, jos rakastat tai vihaat Advokaattia tai jos suhteesi lehteen on yhdentekevä. Nyt on lukijoiden aika sanoa, olemmeko onnistuneet.

Tilaajat saavat kyselyn suoraan sähköpostiinsa ja voit vastata siihen myös tästä linkistä.

Johanna Kainulainen

Asianajajaliiton viestintäasiantuntija, Advokaatin toimituspäällikkö