13.4.2021

ASSIsta helpotusta arkeen − asianajajan näkökulma

Jos on seurannut Asianajajaliiton viestintää, ei ole voinut välttyä huomaamasta, että Suomen Asianajajaliitto ja valvontalautakunta julkaisivat huhtikuussa yhdessä sähköisen asiointipalvelu ASSIn.

Tietoturvallinen, erittäin helppokäyttöinen, selkeä ja toiminnallisuuksiltaan varsin kattava. Nämä olivat minun ensimmäiset havaintoni ASSIsta sisään kirjauduttuani.

ASSIssa asianajaja voi päivittää itse omia tietojaan, kuten osaamisalueitaan, vastata kanteluun ja seurata oman asiansa etenemistä. Kirjautuminen pankkitunnuksilla takaa palvelun tietoturvallisen käytön. Löydä asianajaja -hakuun saa jatkossa näkyviin myös omat sosiaalisen median tilinsä lisäämällä ne ASSIin. Tämä on mukava uudistus niille, jotka ovat aktiivisia sosiaalisen median puolella. Instagramia asiointipalvelu ei vielä tunne, mutta ehkäpä jatkossa.

Omien tietojen kohdalle päivitetään aiempaa tarkemmin ja rajatummin oman osaamisen ydinalueet, jotta asiakas löytää juuri omalle asialleen parhaan asiantuntijan. Ennen tätä uudistusta osaamisalueiksi pystyi valitsemaan kaikki oikeudenalat maan ja taivaan väliltä. Se ei palvellut ketään, joten uudistus on taatusti ainakin asiakkaalle tervetullut.

Tulevaisuudessa osaamisalueiden jaottelua voisi kehittää vieläkin tarkemmaksi huomioiden tietyt erityisosaamisalueet. Esimerkiksi perheoikeuden erittäin laajaa kirjoa on hyvä jaotella omiksi eritellyiksi osaamisalueikseen, kuten mm. lapsiin liittyvät huoltoriidat tai pesänjakajana toiminen. Olen jo lähettänyt tämän ehdotuksen eteenpäin.

Olisipa ollut ASSI, kun aikanaan perustin itse toimistoa. Laadin tuolloin asian tiimoilta useampia hakemuksia ja ilmoituksia liitolle paperisina versioina ilman mallipohjia. Nyt nämä kaikki hoituvat asiointipalvelussa, suoraan liiton laatimille valmiille pohjille, mikä on erittäin kätevää. Samoin ASSIn kautta laitetaan sivutoimilupahakemus ja hakemus asianajaja (eläkkeellä) -nimikkeen käyttämiseksi.

Maailma sähköistyy ja liiton tarjonta sen mukana. Tämä on upea juttu! On asiakasystävällistä, että asioitaan voi hoitaa ympäri vuoden ja vuorokauden, silloin kuin itselle sopii. Myös liiton tarjoama verkkokoulutus ajasta ja paikasta riippumatta ansaitsee kiitoksensa. Erityisesti nyt korona-aikana kun kaikki lähikoulutus on lähtökohtaisesti peruttu, on verkkokoulutusuudistus vastannut olemassa olevaan tarpeeseen. Asianajaja voi nyt halutessaan kouluttautua vaikka sunnuntaiyönä, jos tämä on hänelle se paras aika siihen tarkoitukseen. Ehkä varovasti toivon, että nukutte viikon rasituksia pois tuolloin, mutta myös mahdollisuus kouluttautumiseen tai vaikka osaamisalueidensa päivittämiseenkin on nyt tarjolla.

Uudistettu Löydä asianajaja -haku avautuu yleisölle 19.4., joten nyt on hyvä aika käydä päivittämässä tietonsa ajan tasalle. Huomaa, että aiemmin ilmoittamasi osaamisalueet eivät siirry uuteen palveluun, joten päivittäminen on tärkeää!

Kirjoittaja

Liisa Pellinen