Keskuskauppakamari siirtyy sukupuolineutraalin terminologiaan välitysmenettelyyn liittyen – päivitetyt välitysmenettelysäännöt voimaan 1.1.2024

15.12.2023 | Oikeusuutiset

FAI seuraa terminologian päivityksessä Tukholman kauppakamarin välitysinstituutti SCC:n pohjoismaista tasa-arvoista esimerkkiä.

Muutoksen myötä FAI:n nimi vaihtuu Keskuskauppakamarin välimieslautakunnasta Keskuskauppakamarin välityslautakunnaksi.

FAI luopuu välimies-johdannaisista termeistä ja käyttää jatkossa niiden sijasta pääasiassa välitys-johdannaisia termejä. FAI kutsuu välimiesmenettelyä jatkossa välitysmenettelyksi, välimiesoikeuksia välitysoikeuksiksi ja välimiehiä välitystuomareiksi. Asiamies-termi korvataan sanalla avustaja.

FAI:n ruotsinkielisessä terminologiassa omaksutaan tarvittavilta osin vastaavat muutokset. Ruotsinkielisenä välitystuomariin viittaavana terminä FAI käyttää jatkossa termiä skiljedomare.

FAI päivittää sääntöjen ja nopeutettujen sääntöjen liitteen II palkkio- ja maksutaulukot A ja B 1.1.2024 alkaen. Taulukko A koskee FAI:n hallinnointimaksua ja taulukko B välitystuomarin palkkiota.

FAI siirtyy 1.1.2024 alkaen käyttämään samaa 3 000 euron hakemusmaksua sekä samoja palkkio- ja maksutaulukoita A ja B sääntöjen ja nopeutettujen sääntöjen mukaisissa menettelyissä.

• FAI:n sääntöjen ja nopeutettujen sääntöjen liitteen II palkkio- ja maksutaulukot A ja B on päivitetty viimeksi 1.6.2017. Inflaatio kesäkuun 2017 ja loppuvuoden 2023 välillä on ollut lähes 20 %. FAI:n 31.12.2023 asti voimassa olevat palkkio- ja maksutaulukot ovat siten jääneet yleisestä kustannustason kehityksestä jälkeen.