Kuluttajariitalautakunta ratkaisi ryhmävalituksen datahub-maksujen veloittamisesta kuluttajilta määräaikaisissa sähkönmyyntisopimuksissa

19.5.2023 | Oikeusuutiset

Kuluttajariitalautakunta: Määräaikainen sopimus – Sopimuksen muuttaminen – Datahub

Sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon yksikkö eli datahub otettiin käyttöön 21.2.2022. Sähkönmyyjä alkoi 1.6.2022 veloittaa kuluttaja-asiakkailta määräaikaisissa sähkönmyyntisopimuksissa datahub-maksuja. Kertamaksuna sähkönmyyjä veloitti 3,72 euroa sähkönkäyttöpaikkaa kohden ja toistuvaismaksuna 0,23 euroa kuukaudessa sähkönkäyttöpaikkaa kohden. Kertamaksua sähkönmyyjä perusteli datahubiin liittymisestä aiheutuneilla tietojärjestelmän muutoskustannuksilla ja toistuvaismaksua Fingrid Datahub Oy:n sähkönmyyjältä datahubin käytöstä perimällä kuukausimaksulla.

Kuluttaja-asiamies on tehnyt ryhmävalituksen kuluttajaryhmän puolesta. Asiassa on kysymys siitä, onko maksujen käyttöönottamiselle sähkömarkkinalain ja sähkönmyyntiehtojen mukainen peruste.

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että sähkönmyyjä luopuu perimästä tässä päätöksessä yksilöidyn kuluttajaryhmän jäseniltä datahub-maksuja ja palauttaa heille jo maksetut datahub-maksut.