Oikeusministeriön virkapuheenvuoro painottaa arjen oikeusvaltiota

27.3.2023 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Oikeusministeriön virkakunnan puheenvuoro kattaa näkemyksen Suomen oikeusvaltion tilasta ja keskeisistä toimista sen vahvistamiseksi. Paino on tulevassa hallituskaudessa, mutta asioiden ajallinen horisontti ulottuu väistämättä kauemmaksi. Oikeusministeriö tulee tarjoamaan hallitusneuvottelujen tueksi konkreettisia ehdotuksia puheenvuoron teemoista.

Puheenvuoro korostaa toimivan oikeusvaltion turvaamista ja demokratian vahvistamista. Ne ovat arjen oikeusvaltion perusta, joka näkyy jokaisen elämässä.

Eduskunta on vastikään käsitellyt oikeudenhoidon selonteon, johon on kirjattu arjen oikeusvaltion tilannekuva ja toimet sen parantamiseksi. Eduskunta katsoi ilman soraääniä, että tilanteeseen on saatava parannus. Ja sitä on tulossa.
Olemme juuri saaneet oikeudenhoitoon merkittävän lisäresurssin, jolla saamme palkattua lisää henkilöstöä ja voimme päästä selontekoon kirjattuihin tavoitteisiin käsittelyajoista. Tämä on kuitenkin vain minimi. On tärkeää, että oikeusavun tulorajoja korotetaan ja avustajapalkkioiden rahoitusta lisätään. Vain tämä auttaa selvästi nykyistä useampaa viemään asiansa oikeuteen.

Virkapuheenvuoro on jatkoa oikeudenhoidon selonteolle, ministeriöiden yhteiselle tulevaisuuskatsaukselle ja kansliapäälliköiden puheenvuorolle “Mahdollisuudet Suomelle: Kansliapäälliköiden viestit hallitusvaihdokseen”.

Arjen oikeusvaltio – oikeusministeriön virkapuheenvuoro

Ilmoita