Into hakeutua tuomariksi ja pysyä alalla huolestuttaa Tuomariliittoa

19.4.2022 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Tuomariliiton kyselyyn vastanneista lähes 30 prosenttia harkitsee alanvaihtoa tai on jo lähdössä. Vastaajien mukaan töitä on liikaa ja palkka huono. Liiton mukaan kansalaisten oikeusturva on vaarassa.

Tuomariliiton kyselytutkimus maalaa synkkää kuvaa tuomioistuinten tilanteesta.Maalittaminen, epäasiallinen käytös, työntekijöiden vähyys ja suuri työmäärä ovat tuomareille arkipäivää. Huonoksi koettu palkka hiertää.Tuomariliiton kyselyyn vastanneista lähes 30 prosenttia harkitseekin hakeutumista pois alalta kuukausittain tai on jo lähdössä.

– Tuomariliitto on todella huolissaan tuomareiden liiallisen työmäärän vaikutuksesta jaksamiseen ja sen vaikutuksista ihmisten ja yhteisöjen oikeusturvaan, sanoo liiton varapuheenjohtaja käräjätuomari Minna Hällström.

Yli 600 vastasi kysymyksiin arjestaan tuomioistuimissa

Kysely lähetettiin viime vuoden lopulla 1 500 tuomarille, esittelijälle ja valmistelijalle hallinto-, hovi-, käräjä-, markkina-, vakuutusoikeudessa ja työtuomioistuimessa sekä käräjänotaareille.

Lue lisää YLE:n sivuilta

Avainsanat