Ihmiskauppaa tutkineen hankkeen tulosten julkistamisseminaari 4.3.2022

25.2.2022 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Ihmiskauppaan ja sen lähirikoksiin perehtynyt tutkimushanke esittelee tutkimustuloksensa ja toimenpidesuosituksensa päätösseminaarissa perjantaina 4.3.2022.

Ihmiskauppaa ja sen lähirikosten soveltamiskäytäntöä käsittelevä laaja VN Teas-tutkimushanke on saatettu päätökseen. Tulokset esitellään päätösseminaarissa, joka järjestetään Helsingin yliopiston tiloissa perjantaina 4.3.2022 klo 9.30­–13.00.

Professori Sakari Melanderin johtama tutkimusryhmä on syventynyt alitutkittuun aiheeseen, sillä Suomessa ei ole juurikaan tehty oikeustieteellistä tutkimusta ihmiskaupasta aiemmin. Ihmiskaupasta on myös melko niukasti oikeuskäytäntöä. Suomessa ilmiöön on herätty yllättävän myöhään ja kuvaavaa onkin, että ihmiskauppa kriminalisoitiin vasta vuonna 2004.

Hankkeessa on selvitetty, miten ihmiskauppaa ja sen lähirikoksia koskevat asiat etenevät rikosprosessissa ja miten säännöksiä on sovellettu oikeuskäytännössä. Ihmiskaupan lähirikoksia ovat muun muassa paritus ja kiskonnantapainen työsyrjintä.

Selvityksen perusteella on tarkoitus antaa lainsoveltajalle nykyistä kattavampaa tietoa ihmiskauppaa ja sen lähirikoksia koskevasta rikosoikeudellisesta sääntelystä sekä antamaan tulkintasuosituksia ihmiskauppaa ja sen lähirikoksia koskevien säännösten soveltamiseksi.

Loppuraportti esitellään päätösseminaarissa Ihmiskauppa ja sen lähirikoksia koskeva soveltamiskäytäntö – säännösten soveltamisen nykytila ja ongelmakohdat.
Seminaariohjelma:

Aika: Perjantai, 4.3.2022 klo 9.30–13.00

Paikka: Suomen Laki -sali, Porthania (Yliopistonkatu 3), osallistuminen mahdollista myös etäyhteydellä

9.30–9.40

Seminaarin alkusanat ja tutkimushankkeen loppuraportin yleisesittely, tutkimushankkeen vastuullinen johtaja, professori Sakari Melander, Helsingin yliopisto

9.40–9.50

Tutkimushankkeen ohjausryhmän puheenjohtajan puheenvuoro, valtioneuvoston ihmiskaupan vastaisen työn koordinaattori Venla Roth, oikeusministeriö

9.50–10.25

Ihmiskauppaa koskeva soveltamiskäytäntö ja siitä tehdyt havainnot, tutkijatohtori Kristiina Koivukari, Helsingin yliopisto

10.25–10.50

Kahvitauko

10.50–11.20

Oikeushenkilön rangaistusvastuu, liiketoimintakielto ja rikoshyödyn menettäminen ihmiskaupassa ja sen lähirikoksissa, yliopistonlehtori Heli Korkka-Knuts, Helsingin yliopisto

11.20–11.50

Ihmiskaupan suhde paritukseen, väitöskirjatutkija Venus Mahmood, Helsingin yliopisto

11.50–12.50

Paneelikeskustelu tutkimusryhmän loppuraportin havainnoista ja siinä esitetyistä suosituksista.
Paneelin osallistujat: poliisin edustaja (varmistuu), erikoissyyttäjä Leena Koivuniemi, hovioikeudenneuvos Jaana Helander, valtioneuvoston ihmiskaupan vastaisen työn koordinaattori Venla Roth, paneelin puheenjohtajana toimii Sakari Melander.

12.50–13.00

Päätössanat, Sakari Melander
Ilmoittautuminen:

Seminaariin osallistujia pyydetään ilmoittautumaan viimeistään ti 1.3. sähköpostitse väitöskirjatutkija Venus Mahmoodille (venus.mahmood@helsinki.fi).

Tervetuloa!

Ilmoita