Puhemies Vehviläinen: Täysistunnon ei tulisi olla poliitikkojen tuomioistuin

7.9.2021 | Oikeusuutiset

​Eduskunnan puhemies Anu Vehviläinen haluaa selvittää asiantuntijoiden kanssa, onko eduskunnan täysistuntosali oikea paikka käsitellä kansanedustajien ja ministerien oikeudellista vastuuta. Vehviläinen kutsuu lähiviikkoina valtiosääntöasiantuntijoita, oikeusministerin sekä eduskuntaryhmien edustajat arvioimaan täysistunnon roolia ja perustuslain mahdollista muutostarvetta.​

”Ajattelen, että eduskunnan täysistunnolle ei tulisi kuulua kansanedustajiin liittyvät juridiset kysymykset. On riski, että juridiikka ja politiikka sekoittuvat. Oikeusoppineista muun muassa entinen valtakunnansyyttäjä Matti Kuusimäki, entinen oikeuskansleri Jaakko Jonkka ja nykyinen oikeuskansleri Tuomas Pöysti ovat julkisesti pohtineet eduskunnan täysistunnon roolia yksittäisiä henkilöitä koskevissa, puhtaasti oikeudellisissa kysymyksissä”, Vehviläinen totesi eduskunnan syyskauden avausinfossa.

Vehviläinen on toiminut puhemiehenä reilun vuoden, jonka aikana eduskunta on kahdesti käsitellyt kansanedustajan tai ministerin oikeudellista asemaa. Ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr.) ministerivastuukysymystä käsiteltiin viime joulukuussa, ja kesällä 2020 eduskunta äänesti edustaja Juha Mäenpään (ps.) syytesuojasta.

Vehviläinen sanoo pohtineensa ja puhuneensa asiasta useasti aiemminkin, mutta nyt hän haluaa, että asiaa arvioidaan laajemmin.