Tietosuojavaltuutetun toimiston asiantuntijalautakunta nimitettiin

26.9.2020 | Oikeusuutiset

Valtioneuvosto asetti 24. syyskuuta tietosuojalain mukaisen asiantuntijalautakunnan toimikaudeksi 1.10.2020–30.9.2023. Asiantuntijalautakunta antaa lausuntoja henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön soveltamiseen liittyvistä merkittävistä kysymyksistä.

Asiantuntijalautakunnan puheenjohtajaksi nimitettiin Helsingin yliopiston apulaisprofessori ja Legal Tech Labin johtaja Riikka Koulu. Varapuheenjohtajana toimii oikeusministeriön lainsäädäntöneuvos Tanja Jaatinen.

Lautakunnan jäseniä ovat Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Riikka Rosendahl, Digi- ja väestötietoviraston Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) pääsihteeri ja johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku sekä Elinkeinoelämän keskusliiton yrityslainsäädännöstä ja hallinnosta vastaava johtaja Tommi Toivola.

Jokaisella lautakunnan jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Varajäseniä ovat Helsingin yliopiston ja Turun yliopiston dosentti sekä Bird & Bird -asianajotoimiston asianajaja Tobias Bräutigam, valtiovarainministeriön julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisen osaston (JulkICT) tietopolitiikkayksikön päällikkö Sami Kivivasara, MyData Global ry:n perustajajäsen ja hallituksen varapuheenjohtaja Antti Poikola, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tietosuojapäällikkö ja tietosuojavastaava Leila Hanhela-Lappeteläinen sekä asianajotoimisto Castrén & Snellmanin osakas Eija Warma-Lehtinen. Lautakunnan sihteerinä toimii tietosuojavaltuutetun toimiston esittelijä.

Asiantuntijalautakunta kokoontuu tarvittaessa puheenjohtajan koolle kutsumana ja antaa lausuntoja tietosuojavaltuutetun pyynnöstä. Lautakunnalla ei ole muodollista päätösvaltaa.

Asiantuntijalautakunta nimitettiin nyt ensimmäistä kertaa. Lautakunnan tehtävistä ja asioiden käsittelystä säädetään tietosuojalaissa.

Tietosuojavaltuutetun toimiston asiantuntijalautakunta nimitettiin