EU:n syyttäjänvirasto (EPPO): neuvosto nimitti Euroopan syyttäjät

30.7.2020 | Oikeusuutiset

Neuvosto nimitti tänään Euroopan syyttäjänviraston Euroopan syyttäjät.

EU:n neuvosto nimitti Euroopan syyttäjäviraston Euroopan syyttäjät, Suomesta nimitettiin Harri Tiesmaa.

• Frédéric Baab
  • Harri Tiesmaa
  • Yves Van Den Berge
  • Dimitrios Zimianitis

Nämä syyttäjät valvovat tutkinta- ja syytetoimia ja muodostavat EPPOn kollegion yhdessä Euroopan pääsyyttäjän kanssa.

Euroopan syyttäjät nimitetään kuuden vuoden toimikaudeksi, jota ei voida uusia. Neuvosto voi päättää jatkaa tätä toimikautta enintään kolmella vuodella toimikauden päättyessä. EPPOn perustamisen jälkeistä ensimmäistä toimikautta koskevien siirtymäsääntöjen mukaisesti arpomalla määritettyjen jäsenmaiden yhden kolmasosan Euroopan syyttäjillä on kolmen vuoden toimikausi, jota ei voida uusia. Tämä koskee Kreikan, Espanjan, Italian, Kyproksen, Liettuan, Alankomaiden, Itävallan ja Portugalin syyttäjiä.

Kukin jäsenmaa on nimennyt ehdokkaat Euroopan syyttäjän tehtävään. Ehdokkaiden on oltava jäsenmaan syyttäjälaitoksen tai oikeuslaitoksen aktiivisia jäseniä, heidän riippumattomuutensa on oltava kiistaton ja heillä on oltava korkeaan syyttäjän tai tuomarin virkaan nimittämisen edellyttämä pätevyys omassa jäsenmaassaan. Heillä on oltava asiaankuuluvaa käytännön kokemusta kansallisista oikeusjärjestelmistä, talousrikostutkinnasta ja kansainvälisestä oikeudellisesta yhteistyöstä rikosasioissa. Tämän jälkeen valintalautakunta laati perustellut lausunnot ja asetti ehdot täyttävät nimetyt ehdokkaat paremmuusjärjestykseen. Saatuaan perustellut lausunnot neuvosto valitsi ja nimitti näistä ehdokkaista yhden kunkin osallistuvan maan Euroopan syyttäjäksi.

Taustatietoa

Euroopan syyttäjänvirastosta tulee riippumaton EU:n elin, joka tutkii unionin taloudellisia etuja vahingoittavia rikoksia (esim. petoksia, korruptiota, yli 10 milj. €:n arvoisia rajatylittäviä alv-petoksia) sekä asettaa niiden tekijät syytteeseen ja tuomittaviksi. Tätä varten EPPO toteuttaa tutkinta- ja syytetoimia ja hoitaa syyttäjän tehtäviä jäsenmaiden toimivaltaisissa tuomioistuimissa.

Neuvosto ja Euroopan parlamentti nimittivät vuonna 2019 Laura Codruța Kövesin ensimmäiseksi Euroopan pääsyyttäjäksi.

Tällä hetkellä EPPOon osallistuu 22 jäsenmaata (Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Ranska, Romania, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tšekki ja Viro).

EPPOn odotetaan aloittavan toimintansa vuoden 2020 lopulla. Sen sijaintipaikaksi tulee Luxemburg.

EU:n syyttäjänvirasto (EPPO): neuvosto nimitti Euroopan syyttäjät