Vantaan vankilaan tutkintavangeille 160-paikkainen lisärakennus vuonna 2024

16.4.2020 | Oikeusuutiset

– Hankkeella varmistetaan tutkintavankipaikkojen riittävyys ja tutkinnan asianmukainen hoitaminen Etelä-Suomen alueella myös tilanteessa, jossa tutkintavankien määrä Rikosseuraamuslaitoksessa kasvaa, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson toteaa.

Tutkintavankien määrä nousee Etelä-Suomen alueella sekä väestön keskittymisen että lainsäädäntöuudistusten vuoksi. Tutkintavankien siirtoa poliisin säilytystilasta vankilaan on nopeutettu vuoden 2019 alusta lähtien. Lisäksi lähivuosien tavoitteena on siirtää tutkintavangit heti vangitsemisoikeudenkäynnin jälkeen poliisilta Rikosseuraamuslaitokselle.

– Tämä edellyttää tutkintavankipaikkojen lisäämistä, sillä tutkintavankien määrä Etelä-Suomen alueella tulee muutosten johdosta kasvamaan päivittäin noin 40-50:llä. Vantaan vankilan lisärakennukseen tulee myös 19 paikkaa naistutkintavangeille, kun tällä hetkellä Etelä-Suomen alueella ei ole yhtään naisvankipaikkaa, Henriksson sanoo.

Uudistiloissa voidaan huolehtia siitä, että tutkintavangeille määrätyt yhteydenpitorajoitukset toteutuvat. Rakennettavat erilliset kuulustelutilat mahdollistavat kuulustelujen ja pakkokeinoistuntojen järjestämisen vankilassa videon välityksellä.

Hallitus antoi tänään eduskunnalle esityksen julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2021-2024. Siinä osoitetaan Vantaan vankilan lisärakennuksesta ja henkilöstön lisäyksestä aiheutuviin menoihin Rikosseuraamuslaitokselle yhteensä noin 13 miljoonan euron lisärahoitus vuodelle 2024.

Lisärakennuksen arvioitu kustannus on noin 52,6 miljoonaa euroa. Lisäksi kustannuksia aiheutuu muun muassa turvatekniikan hankinnasta ja ylläpidosta. Henkilöstön tarve lisärakennuksessa on 80 henkilötyövuotta.

Ministeri Henriksson: Vantaan vankilan lisärakennuksella varmistetaan tutkintavankipaikkojen riittävyys