Hallintotuomioistuimet julkaisivat “Pienen hallintotuomioistuinsanaston”

10.2.2020 | Oikeusuutiset

Hallintotuomioistuimet jäävät helposti yleisiä tuomioistuimia tuntemattomammiksi. Riita tai rikos on usein kiinnostavampi aihe kuin hallintovalitus, purku tai viranomaisen vääräksi koettu päätös.

Hallintotuomioistuimissa on pitkään pohdittu niiden työn avaamista ja nyt se on tehty. Pieni hallintotuomioistuinsanasto on valmis.

Viranomaisten hallintoasioissa käyttämä kieli erikoistermeineen tuntuu usein vaikealta. Tuomioistuimissa käytettävä lakikieli on tietyn ammattiryhmän erikoiskieltä, jota ulkopuolisen on usein vaikea ymmärtää. Ei ole ihme, jos hallintokieli yhdistettynä lakikieleen ja alan termeihin tuntuu monesti käsittämättömältä.

Arjen, hallinnon ja tuomioistuinten terminologiat eivät kohtaa

Helsingin hallinto-oikeuden, Hämeenlinnan hallinto-oikeuden, Itä-Suomen hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden viestinnäntekijät ovat koonneet Pienen hallintotuomioistuinsanaston. Tekijät toivovat sanaston kuluvan toimittajien, tavallisten ihmisten ja kaikkien hallintotuomioistuimissa käsiteltävistä asioista kiinnostuneiden käsissä.

– Me hallinto-oikeuksissa käsittelemme ihmisten asioita. Haluamme kertoa, että useimmista viranomaisten päätöksistä voi valittaa eikä viranomainen aina ole oikeassa. Avaamme sitä, miten ihmisen asia viranomaisesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen etenee ja mitä sanat tarkoittavat, Pienen hallintotuomioistuinsanaston tekijät sanovat.

Sanasto julkaistaan myös sähköisenä hallinto-oikeuksien omilla verkkosivuilla ja sitä saa sieltä vapaasti ladata. Painettua sanastoa voi pyytää hallinto-oikeuksista.