Evästeiden tallentaminen edellyttää internetkäyttäjien aktiivista suostumusta

3.10.2019 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Valmiiksi rastitettu ruutu ei siten ole riittävä.

Saksan kuluttajaneuvontajärjestöjen keskusjärjestö riitautti saksalaisissa tuomioistuimissa sen, että Planet49-niminen saksalainen yhtiö käytti verkossa mainostarkoituksessa järjestettyjen arvontojen yhteydessä valmiiksi rastitettua ruutua, jolla internetkäyttäjät, jotka halusivat osallistua arvontoihin, ilmaisivat suostumuksensa evästeiden1 tallentamiseen. Kyseisillä evästeillä oli tarkoitus kerätä tietoja Planet49:n yhteistyökumppaneiden tuotteiden mainostarkoituksessa.
Bundesgerichtshof (liittovaltion ylin tuomioistuin, Saksa) pyytää unionin tuomioistuinta tulkitsemaan unionin oikeutta yksityisyyden suojasta sähköisessä viestinnässä2.
Tänään antamallaan tuomiolla unionin tuomioistuin toteaa, että suostumusta, jonka internetsivuston käyttäjän on annettava evästeiden tallentamiseksi laitteelleen ja niiden hakemiseksi sieltä, ei ole annettu pätevästi, kun se on annettu valmiiksi rastitetulla ruudulla, josta käyttäjän on poistettava rasti evätäkseen suostumuksensa.
Sillä, ovatko käyttäjän laitteelle tallennetut tai sieltä haetut tiedot henkilötietoja, ei ole merkitystä tämän lopputuloksen kannalta. Unionin oikeudella pyritään nimittäin suojelemaan käyttäjää hänen yksityisyytensä loukkaamiselta ja muun muassa vaaralta siitä, että salatut tunnisteet tai muut vastaavat menetelmät pääsevät käyttäjän laitteelle hänen tietämättään.
Unionin tuomioistuin korostaa, että suostumuksen on oltava yksilöity niin, ettei se, että käyttäjä napsauttaa mainostarkoituksessa järjestetyn arvonnan osallistumispainiketta, ole riittävä, jotta voitaisiin katsoa, että käyttäjä on pätevästi antanut suostumuksensa evästeiden tallentamiseen.

Tiedotteet: fi sv