16.9.2024

Onko riskiarviosi kunnossa?

Asianajajaliitolle on rahanpesulaissa uskottu tehtäväksi valvoa asianajajien osalta, että nämä noudattavat toiminnassaan rahanpesulain sääntelyä. Tätä valvontatehtäväämme hoidamme muun muassa toimistotarkastuksin, joissa rahanpesun estämisen kysymykset ovat isossa roolissa. Valvontatyössämme käymme vuosittain läpi yli viidenkymmenen asianajotoimiston rahanpesun estämisen riskiarviot. Meille onkin muodostunut hyvä näkemys siitä, mitä riskejä asianajajat asianmukaisesti tunnistavat ja mitä kehityskohtia riskiarvioista nousee esiin. Sama pätee asiakkaan tuntemista koskeviin menettelyohjeisiin, jotka voivat joko sisältyä riskiarvioon tai olla erillisenä.

Auttaaksemme asianajajia laatimaan jatkossa entistä paremmin riskejä tunnistavia riskiarvioita, kokosimme listan yleisistä huomioista, joita olemme tehneet käydessämme läpi asianajajien riskiarvioita ja menettelyjä asiakkaan tuntemiseksi. Lista ei ole kattava ohje siitä, mitä seikkoja riskiarviossa ja menettelyohjeissa tulee huomioida, vaan sen on tarkoitus toimia apuvälineenä asianajajan laatiessa tai päivittäessä omaa riskiarviotaan ja menettelyohjeitaan. Asianajajaliitto on parhaillaan päivittämässä omaa rahanpesun estämisen ja riskiarvion laatimisen ohjettaan, jossa asiaa tullaan käsittelemään vielä paljon laajemmin.

Päivitysten merkitseminen on tärkeää

Riskiarvioon tulee merkitä sen laatimispäivämäärä ja päivittämispäivämäärät, mutta lisäksi on hyvä merkitä lyhyesti tieto siitä, mitä on päivitetty. Asianajaja pystyy tällöin osoittamaan, että riskiarviota on lain edellyttämällä tavalla päivitetty säännöllisesti.

Luonnollisesti riskiarviota laatiessa on pidettävä toisessa kädessä lakikirjaa – laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä (444/2017) on oltava käsillä. Ei kuitenkaan sovi unohtaa niin sanottua rahanpesuasetusta eli menettelyistä asiakkaan tuntemiseksi ja riskitekijöistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä annettua valtioneuvoston asetusta (929/2021).

Asianajajan on tärkeä tietää, mitkä valtiot ovat rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen näkökulmasta korkean riskin valtioita, jotta hän osaa soveltaa tehostetun tuntemisen menettelyitä, kun toimeksiannolla on yhteys tällaiseen valtioon. Yhteys korkean riskin valtioon voi liittyä esimerkiksi kuolinpesään, jonka osakas asuu korkean riskin valtiossa. Maantieteellisten riskien osalta riskiarviossa tuleekin huomioida Euroopan komission yksilöimät korkean riskin valtiot (ajantasaisen luettelon löydät täältä). Myös muut tehostettua tuntemista edellyttävät tilanteet on tärkeää pitää mielessä ja huomioida menettelyohjeissa.

Muista pakotteiden huomioiminen

Kansainväliset pakotteet ovat nousseet entistä suurempaan merkitykseen asianajajan työssä. Asiakkaiden tuntemista koskevan ohjeistuksen tulee sisältää rahanpesulaissa edellytetyt menettelyt pakotesääntelyn ja kansallisten jäädyttämispäätösten noudattamiseksi. Pakotelista- ja jäädyttämispäätöstarkastus tulee tehdä aina riskiperusteisesti, kun siirretään varoja. Tämä koskee myös rahanpesulain soveltamisalan ulkopuolisia toimeksiantoja. Se voi olla syytä ulottaa riskiperusteisesti myös liiketoimen muihin osapuoliin kuin asiakkaaseen. Pakotteiden ja jäädyttämispäätöksen kohteena voi olla esimerkiksi kuolinpesän osakas tai kiinteistön myyjä. Pakotelista- tai jäädyttämispäätösosuman tapauksessa asianajajan tulee viipymättä jäädyttää varat tai keskeyttää liiketoimi sekä ilmoittaa asiasta ulosottolaitokselle. Riskiarviossa on hyvä lisäksi arvioida, missä tilanteissa asianajotoimiston palveluita voitaisiin käyttää hyväksi pakotteiden tai jäädyttämispäätösten kiertämiseen.

Pidetään mielessä myös ns. pepit. Riskiarvion ja menettelyohjeiden tulee sisältää poliittisesti vaikutusvaltaisiin henkilöihin (PEP) sekä heidän perheenjäseniinsä ja yhtiökumppaneihinsa liittyvien riskien arviointi ja niitä koskevat menettelyt. Kotimaisista merkittävistä julkisista tehtävistä on annettu valtioneuvoston asetus (610/2019), josta voi varmistaa, kuuluuko esimerkiksi asiakkaan korkea upseerinvirka merkittävien julkisten tehtävien määritelmän piiriin.

Arvioi myös toimiston haavoittuvuudet

Riskiarviossa tulee arvioida myös toimiston omaan toimintaan liittyviä haavoittuvuuksia, joita rikolliset tahot voisivat yrittää käyttää hyväkseen rahanpesussa tai terrorismin rahoittamisessa. Haavoittuvuuksia voivat olla esimerkiksi luottamus henkilökohtaisesti tunnettuihin pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin, rahanpesun riskien tunnistamisen vaikeus, riittävän kielitaidon puute sekä tuntemistoimiin liittyvien rutiinien puute toimeksiannoissa, joita toimisto hoitaa vain harvoin.

Riskien arvioinnissa voi käyttää lähteinä esimerkiksi Kansallista rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskiarviota 2021 ja sen osittaispäivitystä 2023 sekä Suomen Asianajajaliiton valvojakohtaisen riskiarvion julkista yhteenvetoa. Myös muiden rahanpesulain valvojien, kuten Etelä-Suomen aluehallintoviraston ja Finanssivalvonnan verkkosivuilta löytyy lisää tietoa ja ohjeistusta.

Löydät täältä listan yleisistä huomioista, joita olemme valvontakäytännössämme tehneet riskiarvioita ja asiakkaan tuntemisen menettelyohjeita koskien. Toivomme, että siitä on apua toimiston riskiarvion laatimisessa. Tavoitteemme on, että asianajajat olisivat mahdollisimman tietoisia riskeistä, vaikka sääntely ei aina yksinkertaista olekaan ja vaatii perehtymistä.

Jäikö jokin asia mietittymään? Aina saa soittaa ja kysyä neuvoa!

Kirjoittaja

Marian Grönlund

Johtaja, jäsenasiat ja yleisvalvonta, Asianajajaliitto

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments