Asianajajapäivän 2024 puhujat

Aamupäivän ohjelma – oikeusvaltio ihmisyyden ytimessä

Olga Dibrova

Ukrainan Suomen-suurlähettiläs

Antti Häkkänen

Puolustusministeri

Martti Koskenniemi

OTT, akateemikko, professori, Helsingin yliopisto

Martti Koskenniemi (s. 1953) on akateemikko ja kansainvälisen oikeuden emeritusprofessori Helsingin yliopistossa. Hän aloitti uransa diplomaattina ja on sittemmin toiminut muun muassa YK:n Kansainvälisen oikeuden toimikunnan (International Law Commission) jäsenenä sekä Aasian kehityspankin hallinnollisen tuomioistuimen tuomarina. Hän on British Academy’n fellow ja jäsen American Academy of Arts and Sciences’ssa. Hänen pääteoksiaan ovat From Apology to Utopia; The Structure of International Legal Argument (1989/2005), The Gentle Civilizer of Nations: The Rise and Fall of International Law 1870–1960 (2001) and To the Uttermost Parts of the Earth: Legal Imagination and International Power (2021).

Jussi-Pekka Rantanen

Toimittaja, Yle

Jussi-Pekka Rantanen toimii Asianajajapäivän aamupäivän ohjelman juontajana. Hän on Yleisradion toimittaja, joka toimii Ylen TV-uutisten juontajana ja tuottajana. Rantanen on toiminut uutisjuontajana vuodesta 2007 alkaen. Ennen sitä hän työskenteli Ylellä muissa tehtävissä, muun muassa Ylen aamu-tv:ssä.

X (ent. Twitter)

Maria Ritola

Perustaja, Iris.ai

Maria Ritola on suomalainen yrittäjä, joka motivoituu teknologioiden soveltamisesta yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen. Puheenvuoroissaan Maria yhdistelee teknologisen kehityksen, kone- ja ihmisälyn ja tulevaisuuden työn teemoja esityksissään. Maria työskentelee vuonna 2015 perustamassaan Iris.ai -yrityksessä, jossa rakentaa 15 hengen tiimeineen tekoälyllä toimivaa tutkimusassistenttia, eli konetta, joka lukee ja ymmärtää tieteellisiä tekstejä. Iris.ai:n pitkän tähtäimen tavoitteena on rakentaa tekoäly, joka rakentaa uusia hypoteeseja olemassa olevan tutkimuksen pohjalta. Tällä hetkellä työkalu auttaa tutkimusvetoisia yrityksiä ja yliopistoja löytämään ja hyödyntämään tieteellisiä sisältöjä hakusanapohjaista tiedonhakuprosessia huomattavasti nopeammin. Iris.ai:lla on satoja tuhansia käyttäjiä eri puolilla maailmaa ja yritys on valittu maailman kymmenen innovatiivisimman tekoäly-yrityksen joukkoon Fast Companyn toimesta. Maria on opiskellut kilpaillussa Singularity Universityssa. Hän on yksi Pohjoismaissa toimivan startupyhteisö Peloton Clubin perustajista ja Suomen Vuoden Nuori Menestyjä vuodelta 2017.

Hanna Räihä-Mäntyharju

Asianajajaliiton puheenjohtaja, asianajaja, VT, osakas, Asianajotoimisto Tempo Oy

Hanna Räihä-Mäntyharju on työskennellyt asianajotoimistossa lukioikäisestä alkaen ja tehnyt kaikkea juoksutytöstä johtajaan. Mikään asianajotoimistossa tehtävä työ ei ole hänelle vierasta. Hän on toiminut asianajajana kolmella eri paikkakunnalla ja erikokoisissa toimistoissa. Viimeiset kahdeksan vuotta hän on ollut osakkaana Asianajotoimisto Tempo Oy:ssä Tampereella. Tempolaisia on yhteensä 13 kappaletta. Hanna on erikoistunut perhe- ja perintöoikeuteen. Hän on toiminut Suomen Asianajajaliiton puheenjohtajana kesäkuusta 2020 alkaen.

Maailmantilan ajankohtaiskatsaus

Anette Alén

Professori

Minna Kuusisto

Pääanalyytikko, Danske Bank

Danske Bankin pääanalyytikko Minna Kuusisto on työskennellyt Suomen Pankissa, Suomen ulkoasiainministeriössä ja valtion kehitysrahoituslaitos Finnfundissa. Näissä tehtävissä hän on osallistunut euroalueen rahapolitiikan toteuttamiseen, laatinut makrotaloudellisia ja rahoitusmarkkina-analyysejä sisäisille ja ulkoisille sidosryhmille, konsultoinut julkisen ja yksityisen sektorin organisaatioita kestävästä liiketoiminnasta sekä innovoinut ja kehittänyt rahoitusvälineitä, joiden tavoitteena on saada yksityistä rahoitusta kestävään kehitykseen. Minnan tavoite on auttaa organisaatioita ymmärtämään paremmin erilaisia markkinoita, navigoimaan erilaisissa toiminta- ja liiketoimintaympäristöissä ja sopeutumaan erilaisiin kulttuurisiin konteksteihin. Minnan ainutlaatuinen tausta antaa hänen puheeseensa monipuolista näkemystä, sillä siinä yhdistyvät talous- ja rahoitusalan sekä kansainvälisen kehityksen opinnot ja työkokemus.

Asianajajapäivä-logo

Tapio Määttä

Ympäristöoikeuden professori

Siirry Asianajajapäivän ohjelmasivulle

Rikosoikeus – velallisen rikokset ja maksukyvyttömyys

Lasse Lievonen

Asianajaja, Asianajotoimisto Freda Partners Oy

Lasse Lievonen on toiminut viimeiset kuusi vuotta yrittäjänä asianajoalalla, ja sitä ennen juristina ja opiskelijaharjoittelijana useammassa toimistossa. Lassen asianajopraktiikka keskittyy nykyään oikeudenkäynneissä avustamiseen, etenkin rikosasioissa puolustamiseen.

Terhi Maijala

OTL, VT, konkurssiasiamies, Konkurssiasiamiehen toimisto

Terhi Maijala toimii konkurssiasiamiehenä. Aiemmin hän toimi PRH:n Yritykset ja yhteisöt -tulosalueen oikeudellisen yksikön päällikkönä. Sitä ennen Terhi on toiminut osastopäällikkönä ja yritysten vastuuriskien asiantuntijana vakuutusalalla, asianajajana ja Suomen Kiinteistöliitossa neuvontalakimiehenä.

Mari Mattila

OTK, VT, valtionsyyttäjä, valtakunnansyyttäjän toimisto

Mari Mattila valmistui oikeustieteen kandidaatiksi 2005. Hän on auskultoinut Lohjan käräjäoikeudessa 2006–2007 ja toiminut lisäksi vakuutusoikeuden esittelijänä. Marin syyttäjän ura alkoi apulaissyyttäjänä 2008 Helsingin syyttäjänvirastossa. Hän on erikoistunut talouselämän sektorille. Mari on toiminut valtionsyyttäjänä valtakunnansyyttäjän toimistossa vuodesta 2022 lähtien.

X (ent. Twitter)

Janne Vuorilahti

Asianajaja, Asianajotoimisto Tempo Oy

Siirry Asianajajapäivän ohjelmasivulle

Discussions on Rule of Law – the role of Bar Association and lawyers in safeguarding the principle of Rule of Law

Andrew Hjuler Crichton

Secretary General, the Danish Bar & Law Society

Andrew Hjuler Crichton has been the Secretary General of the Danish Bar & Law Society since 2019. He has extensive experience and interest in working with the political system, stemming from his previous position as the Director of Business Law in the Ministry of Business Affairs, where he was also a part of the Executive Board and Group Management. Andrew has previously served as the Department Manager in the Ministry of Employment, Office Manager in the Danish Business Authority, and worked as a lawyer specialized in company law and business law.

Simone Cuomo

Secretary-General, Council of Bars and Law Societies of Europe (CCBE)

Bartosz Grohman

Secretary General, Polish National Bar Council

Valentyn Gvozdiy

Vice President of the Ukrainian National Bar Association

Niko Jakobsson

Pääsihteeri, VT, Suomen Asianajajaliitto

Niko Jakobsson on Suomen Asianajajaliiton pääsihteeri. Ennen nykyistä tehtäväänsä Jakobsson toimi Borenius Asianajotoimisto Oy:n lakiasiainjohtajan ja kehitysjohtajan tehtävästä. Jakobsson oli ensimmäinen suomalaisen asianajotoimiston lakiasiainjohtajaksi nimitetty henkilö. Jakobssonilta on ilmestynyt useita juridisia artikkeleja mutta myös satoja IT-aiheisia artikkeleja. Hän on puhunut kansallisissa ja kansainvälisissä tilaisuuksissa oikeusteknologiasta ja teknologian hyödyntämisestä juridiikassa, muun muassa Asianajajapäivässä ja Oikeuslaitospäivässä. Hän on toiminut asianajajan työnsä ohella liiton monissa luottamustehtävissä, muun muassa teknologia-, viestintä- ja tietosuoja-asiantuntijaryhmän sekä it-valiokunnan jäsenenä.

Merete Smith

Secretary General, Norwegian Bar Association

Asianajajan asialla – kohti kestävämpää (työ)elämää

Minna Huotilainen

TkT, dosentti, professori, Helsingin yliopisto

Minna Huotilainen on tekniikan tohtori ja kognitiotieteen dosentti. Hän on työskennellyt Suomessa mm. Helsingin, Jyväskylän ja Turun yliopistoissa sekä Työterveyslaitoksella ja lisäksi useissa ulkomaisissa yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa, mm. MGH, Inserm ja Uppsalan yliopisto.

Mikko Kontturi

OTM, asianajaja, osakas, AURORALAW Asianajotoimisto Oy

Mikko Kontturi työskentelee perustamassaan AURORALAW Asianajotoimisto Oy:ssä avustaen erityisesti yritysten johtotehtävissä työskenteleviä työntekijöitä, toimitusjohtajia ja osakkaita urallaan kohtaamissa muutos- ja riitatilanteissa. Mikko on lisäksi mukana International Bar Associationin (IBA) toiminnassa toimien aktiivisesti pienten ja keskisuurten asianajotoimistojen hallinnointiin keskittyvässä komiteassa ja muutenkin kiinnostunut erityisesti asianajoliiketoiminnan kehittämisestä pienen boutique-toimiston näkökulmasta.

Esa Saarinen

FT, filosofi, prof. emeritus, Muutostehdas Oy

Esa Saarinen on toiminut Teknisen korkeakoulun professorina 2002–2010 ja professorina Aalto-yliopistossa 2010–2021 sekä emeritusprofessorina Aalto-yliopistossa 2021 alkaen. Muutostehdas Oy:n toimitusjohtajana hän on toiminut 1989 alkaen ja Ensto Oy:n hallituksen jäsenenä 1989–2017. Hänet on palkittu Aalto-yliopiston Vuoden Aalto-teko -palkinnolla 2021. Esa Saarinen on myös kirjoittanut 15 kirjaa yksin ja yhdessä muiden kanssa. Nuoruudessaan hän toimi professori Jaakko Hintikan tutkimusassistenttina 1975–1979 ja väitteli filosofian tohtoriksi 1978.

Iina-Mari Supperi

Asianajaja, osakas, Bird & Bird Asianajotoimisto Oy

Iina-Mari työskentelee osakkaana Bird & Birdin yhtiöoikeus ja yritysjärjestelyt -ryhmässä. Hän on aloittanut uransa Bird & Birdillä jo ennen valmistumistaan juristiksi harjoittelijana ja on siitä lähtien työskennellyt toimiston palveluksessa eri tehtävissä. Kaksi alle kouluikäistä lasta pitävät huolen siitä, että elämään mahtuu muutakin kuin asiakkaiden asioiden ajamista. Iina-Mari on toiminut useissa luottamustehtävissä Asianajajaliitossa. Tällä hetkellä hän toimii mm. Nuorten valiokunnan puheenjohtajana. Lisäksi hän toimii CCBE:n Young Lawyers Committeen puheenjohtajana.