Myöhästynyt ajoneuvoveroa koskeva oikaisuvaatimus olisi tullut tutkia perustevalituksena
20.2.2025 | OikeusuutisetKHO:2025:17 Ajoneuvovero – Ajoneuvoveron jälki- ja lisävero – Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiseksi – Perustevalitus
Liikenne- ja viestintävirasto oli määrännyt A:lle ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroa liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon kuljettamisesta liikenteessä. Liikenne- ja viestintävirasto oli jättänyt A:n oikaisuvaatimuksen tutkimatta, koska oikaisuvaatimus ei ollut saapunut virastolle sen tekemiselle asetetussa 60 päivän määräajassa päätöksen tiedoksisaannista. Hallinto-oikeus oli katsonut, että oikaisuvaatimuksen tekemiselle oli ollut kolmen vuoden määräaika, ja kumonnut Liikenne- ja viestintäviraston päätöksen sekä palauttanut asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi A:n oikaisuvaatimuksen tutkimiseksi.
Asiassa oli ratkaistavana, missä määräajassa verovelvollisen on vaadittava muutosta Liikenne- ja viestintäviraston päätökseen, jolla verovelvolliselle on määrätty ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroa liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteessä.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ollut verokautta, jonka päättymisestä olisi voinut alkaa ajoneuvoverolain 50 §:n 2 momentissa tarkoitettu kolmen vuoden määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle. A:n oli siten tullut tehdä hänelle määrättyä ajoneuvoveron jälki- ja lisäveroa koskeva oikaisuvaatimus 60 päivän kuluessa verojen maksuunpanoa koskevan päätöksen tiedoksisaannista. Liikenne- ja viestintäviraston päätöstä ei tämän vuoksi olisi tullut kumota ja asiaa palauttaa virastolle oikaisuvaatimuksen tutkimiseksi. A:lla oli kuitenkin oikeus tehdä Liikenne- ja viestintäviraston päätöksestä verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetun lain 9 §:n 1 momentissa tarkoitettu perustevalitus. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian hallinto-oikeudelle perustevalituksena käsiteltäväksi.
Äänestys 3–2 oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajasta.