KHO: Oikeusministeriö oli voinut evätä julkisen oikeusavun valitettaessa YK:n lapsen oikeuksien komitealle
20.12.2024 | OikeusuutisetKHO:2024:133 Oikeusapu – Ulkomailla käsiteltävä asia – Valitus lapsen oikeuksien komitealle – Erityisen painava syy
Korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli arvioitavana, oliko oikeusministeriö voinut hylätä hakemuksen yleistä oikeudellista neuvontaa laajemman oikeusavun saamiseksi valituksen käsittelyä varten YK:n lapsen oikeuksien komiteassa.
Oikeusapulain 23 §:n 2 momentin mukaan yleistä oikeudellista neuvontaa laajempaa oikeusapua voidaan myöntää vain, jos sille on erityisen painavia syitä. Arvion vaatimuksen täyttymisestä tekee oikeusministeriö, jonka harkintavalta on säännöksen sanamuodon sekä esitöiden perusteella laaja.
Oikeusapulain 23 §:n 2 momentin nojalla on mahdollista myöntää yleistä oikeudellista neuvontaa laajempaa oikeusapua myös valituksen tekemiseksi kansainvälisen sopimuksen toteutumista valvovalle kansainväliselle elimelle, kuten YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Erityisen painavan syyn vaatimus ei kuitenkaan täyty yksinomaan sillä perusteella, että oikeusapua haetaan lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen väitettyjen loukkausten vuoksi. Oikeusavun myöntämistä harkittaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota hakemuksesta riittävällä tarkkuudella ilmeneviin kansainvälisten sopimusvelvoitteiden väitettyihin loukkauksiin sekä muihin oikeusavun myöntämistä edellyttäviin hakijoiden yksilöllisiin olosuhteisiin.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että nyt arvioitavana olevasta hakemuksesta ei ollut todettavissa sellaisia olosuhteita, että muutoksenhakijoiden mahdollisuus tehdä yksilövalitus YK:n lapsen oikeuksien komitealle ja saada valituksensa siellä käsitellyksi estyisi, jos heille ei myönnettäisi yleistä oikeudellista neuvontaa laajempaa julkista oikeusapua. Oikeusministeriön ei voitu katsoa väärinkäyttäneen tai muutoin ylittäneen harkintavaltaansa asiassa arvioidessaan, että yleistä neuvontaa laajemman oikeusavun myöntämiselle ei ollut tässä tapauksessa oikeusapulaissa tarkoitettua erityisen painavaa syytä.
Äänestys 3 – 2 ja esittelijän eriävä mielipide.
(2) Hakemusta on perusteltu erityisesti sillä, että muutoksenhakijat eivät osaa suomen kieltä eivätkä komitean virallisia kieliä, minkä johdosta he eivät kykene laatimaan valitusta itsenäisesti, kääntämään heille Suomessa annettuja päätöksiä eivätkä vastaamaan komitean valtiolta pyytämiin lausuntoihin ilman asiantuntevaa oikeudellista apua. Valituksen tekeminen lapsen oikeuksien komitealle on välttämätöntä sen arvioimiseksi, ovatko Suomen viranomaiset noudattaneet oleskelulupamenettelyssä ja päätöksenteossa lapsen oikeuksien yleissopimuksen asettamia perustavanlaatuisia ihmisoikeusvelvoitteita, kun ne ovat rajoittaneet muutoksenhakijoiden perheen kokoamista. Myös muutoksenhakijoiden henkilökohtaiset olosuhteet ja painavat humanitaariset syyt muodostavat hakemuksen mukaan erityisen syyn oikeusavun myöntämiseksi, koska muutoksenhakijat elävät tällä hetkellä paperittomina pakolaisina kotimaansa ulkopuolella Pakistanissa.
(3) Oikeusministeriön kansainvälisen oikeusavun yksikkö (jäljempänä oikeusministeriö) on päätöksellään 27.3.2023 hylännyt muutoksenhakijoiden hakemuksen oikeusavun saamiseksi. Oikeusministeriö on päätöksessään katsonut, että asiassa ei ole esitetty oikeusapulain 23 §:n 2 momentin mukaisia erityisen painavia syitä myöntää oikeusapua ulkomailla käsiteltävään asiaan yleistä oikeudellista neuvontaa laajemmin.