KHO: Finanssivalvonnan ei olisi tullut hyväksyä eläkesäätiön päätöstä indeksitarkistusten poistamisesta kokonaan

25.9.2024 | Oikeusuutiset

Finanssivalvonta oli vahvistanut eläkesäätiön sääntöjen muutoksen, jolla eläkesäätiön sääntöjen mukaisista vapaaehtoisista lisäeläke-etuuksista poistettiin vastaiset indeksitarkistukset myös jo alkaneita eläkkeitä koskevilta osin. Eläkesäätiön hallitus oli päättänyt sääntömuutoksesta yksinkertaisella äänten enemmistöllä.

Eläkesäätiölain 11 §:n 4 momentin perusteella sääntöjen tällaisesta muuttamisesta voitiin päättää yksinkertaisella enemmistöllä vain, mikäli kysymys oli eläkkeen tulevan kasvun rajoittamisesta. Eläkesäätiölaki oli säädetty perustuslain säätämisjärjestyksessä niin kutsuttuna poikkeuslakina.

Korkein hallinto-oikeus katsoi perustuslakivaliokunnan lausuntokäytäntöön viitaten, että myös poikkeuslakia oli tulkittava perusoikeusmyönteisesti eli tässä tapauksessa suppeasti. Eläkesäätiölain esitöistä ei ilmennyt, että poikkeuslakimenettelyyn turvautumisen tarkoituksena olisi ollut mahdollistaa sellainenkin sääntömuutos, jolla indeksiehto poistetaan kokonaan. Eläkesäätiön sääntöjen muuttaminen niin, ettei indeksitarkistuksia enää lainkaan tehtäisi, ei ollut eläkkeiden tulevan kasvun rajoittamista vaan poikkeus eläkesäätiölain 11 §:n 4 momentin soveltamisalasta. Finanssivalvonnan ei olisi tullut vahvistaa sääntömuutosta.

Äänestys 4-1.

KHO:2024:107