Heidi Wendorf ja Paulus Pentikäinen saivat Asianajajaliiton Säätiön pro gradu -palkinnon

3.9.2024 | Tiedotteet

Asianajajaliiton Säätiö jakoi toisen kerran pro gradu -palkinnon. Palkinto myönnettiin syyskuussa Heidi Wendorfille, joka tutki työssään asianajajan ammattietiikkaa ja roolia vastuullisen toiminnan edistämisessä, sekä Paulus Pentikäiselle, joka tutki työssään asianajajamonopolin historiaa Suomessa.

Säätiö palkitsee ansiokkaita oikeustieteen pro gradu -tutkielmia. Palkinto jaetaan kriteerien täyttyessä vuosittain. Palkinto voidaan jakaa myös useamman palkinnonsaajan kesken ja on enintään yhteensä 5 000 euroa.

Heidi Wendorfin pro gradu -tutkielman aihe asianajajan ammattietiikka ja rooli vastuullisen toiminnan edistämisessä on erittäin ajankohtainen ja asianajajaoikeudellisesti perusteltu, sillä asianajajan roolin arviointi vastuullisuuskeskustelussa ei automaattisesti tuo tarkasteluun mukanaan asianajajan ammattietiikkaa. Vaikka asianajajalla ei ole suoraa velvollisuutta edistää vastuullista toimintaa ammattietiikan perusteella, vastuullisuudella on vaikutus otettaessa huomioon asianajajien yhteiskunnallisesti merkityksellinen asema oikeusvaltion ja hyvinvointiyhteiskunnan kehittämisessä ja turvaamisessa.

Paulus Pentikäinen tutki pro gradu -tutkielmassaan asianajajamonopolin historiaa Suomessa. Hän on tunnistanut neljä asianajajamonopolin kannalta merkityksellistä ajanjaksoa: 1) 1600- ja 1700-lukujen lainsäädännöllisen perustan luomisen, 2) 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun uudistusyritykset, 3) ajan Suomen Asianajajaliiton perustamisesta asianajajalain säätämiseen ja 4) 1980-1990-luvuilla alkaneen asianajon murroksen ja sen vaikutukset oikeudenkäyntiedustajan pätevyysvaatimuksiin. Asianajajakunnan historiaa Suomessa on tutkittu aiemminkin, mutta Pentikäinen onnistuu löytämään siihen tuoreen näkökulman keskittymällä nimenomaan kysymykseen monopolista, ja kytkemällä siihen poliittisen näkökulman ja esimerkiksi eduskuntakeskustelujen tarkastelun.

Asianajajaliiton Säätiö myöntää apurahoja tutkimukseen ja opintoihin. Lisätietoja: https://asianajajaliitto.fi/asianajajaliitto/mita-teemme/myonnamme-apurahoja/