Postin jakelukeskuksen vuokratyöntekijöihin voitiin soveltaa postikeskustyötä koskevaa työehtosopimusta

26.6.2024 | Oikeusuutiset

Hel­HO:2024:6 Työehtosopimus – Vuokratyö – Euroopan unionin oikeus – vuokratyödirektiivi – tulkintavaikutus

Hovioikeus katsoi, ettei vuokratyötä koskeva työsopimuslain 2 luvun 9 §:n 1 momentti sanamuotonsa tai tarkoituksensa mukaisesti tulkiten edellytä, että vuokraajayritystä sitovan työehtosopimuksen olisi nimenomaisesti oltava vuokratyötä koskeva tullakseen sovellettavaksi vuokratyöntekijöiden työsuhteissa.

Lisäksi hovioikeus katsoi, että vuokratyödirektiiviä kansallisesti täytäntöönpantaessa ei lainsäädäntöön ollut sisällytetty sääntelyä, jota olisi mahdollista tulkita direktiivin ja unionin tuomioistuimen sitä koskevan tulkintakäytännön edellyttämin tavoin.

Valittajat ovat olleet määräaikaisissa työsuhteissa S:ään ja työskennelleet sen vuokraamina työntekijöinä Posti Oy:n (jäljempänä Posti) postikeskuksissa. S on noudattanut valittajien työsuhteissa Teollisuusliitto ry:n ja Medialiitto ry:n välistä jakelua koskevaa työehtosopimusta, joka riidattomasti koskee valittajien tekemää postikeskustyötä. Posti on puolestaan noudattanut omien, vastaaviakin työtehtäviä tehneiden työntekijöidensä työsuhteissa viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimusta, joka poikkeaa eräiltä palkkausta koskevilta ehdoiltaan valittajien työsuhteisiin sovelletusta työehtosopimuksesta.
Asiassa on ratkaistavana, onko valittajien työsuhteessa tullut työsopimuslain 2 luvun 9 §:n 1 momentin nojalla noudattaa vuokraajayritys S:ää vai käyttäjäyritys Postia sitovaa työehtosopimusta.
– – –
S Oy noudattaa vuokratyöntekijöihin jakelua koskeva työehtosopimusta. Asiassa ei ole edes väitetty, ettei kyseinen työehtosopimus olisi syntynyt asianmukaisella tavalla. Vuokratyödirektiivin 5 artiklain 3 kohdan mukaan työehtosopimusjärjestelmä muodostaa hyväksyttävän perusteen 5 artiklan 1 kohdassa turvatusta työntekijöiden yhdenvertaisen kohtelun periaatteesta poikkeamiselle.
S Oy:llä on ollut oikeus soveltaa kantajien työsuhteissa jakelua koskevaa työehtosopimusta, joten kantajien viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimukseen perustuvat vaatimukset on hylättävä.

Hel­HO:2024:6