Image for Oikeustieteilijöiden ja asianajajien puheenvuoroja Venäjän käymästä hyökkäyssodasta Ukrainassa

31.1.2024 | Tiedotteet

Helmikuusta 2022 asti käynnissä ollut Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on saanut oikeustieteilijät ja asianajajat pohtimaan sodan seurauksia oikeudenhoidon, oikeusvaltiokehityksen, talouden, turvallisuusmallien ja naapurisuhteiden kannalta. Suomen Asianajajaliiton Säätiön tuella julkaistussa Defensor Legisin jo toisessa Ukraina-erikoisnumerossa Ukrainan sotaan liittyviä aiheita käsitellään oikeudellisessa kontekstissa.

Defensor Legisin toinen erikoisnumero avaa oikeustieteilijöiden ja asianajajien laatimilla kirjoituksilla edellä esitettyjä teemoja ja kysymyksiä. Kaikki tämän erikoisnumeron artikkelit ovat julkisia ja maksuttomia, ja ne julkaistaan poikkeuksellisesti myös englanniksi. Näin tieto tavoittaa paitsi kansainvälisen oikeustieteilijöiden yhteisön, myös erityisesti Ukrainan puolesta ympäri maailmaa toimivat juristikollegat.

Ukrainan sodan tutkiminen oikeudellisesti vaatii oikeustieteilijöiden erityisasiantuntemusta, sillä edellä esitetyt kysymykset ovat monimutkaisia.

– Ukrainan sodan jatkuessa ja toisen vuosipäivän lähestyessä voimme vain todeta ajan lisänneen oikeudellisia ja yhteiskunnallisia kysymyksiä. Esimerkiksi sanktioiden osalta on saatava lisätulkintoja niiden vielä tehokkaampaan täytäntöönpanoon hyökkääjän painostamiseksi rauhaan. Oikeusvaltiokehityksen näkökulmasta on etsittävä merkkejä historiasta paitsi tähän tilanteeseen päätymiseen, mutta myös siitä ulos löytämiseen, jotta usko tämänkin sodan päättymiseen säilyisi. Toisessa Defensor Legisin Ukraina-erikoisnumerossa jatketaan tuen antamista Ukrainalle suomalaisten oikeustieteilijöiden ja asianajajien tarjotessa parasta osaamistaan, toteaa Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson.

Julkaisu on yhtäältä osa kansainvälistä laillisuusrintamaa, joka puolustaa sääntöihin perustuvaa kansainvälistä järjestystä ja oikeusvaltiota. Toisaalta haluamme tarjota lukijoille asiantuntijapuheenvuoroja sodan pitkittymisestä aiheutuvista oikeudellisista ja yhteiskunnallisista kysymyksistä.

– Artikkelit on kirjoitettu käyttämällä perusteltuja, tieteellisiä argumentteja, mutta tyylilajina on ollut pikemminkin oppinut essee kuin vertaisarvioitu artikkeli, koska erikoisnumeron toivotaan saavuttavan suuren lukevan yleisön. Aihehan koskettaa meitä kaikkia, kertoo Defensor Legisin päätoimittaja Toni Malminen.

Tutustu Defensor Legisin erikoisnumeron artikkeleihin Edilexin Lakikirjastossa

Lue myös päätoimittaja Toni Malmisen tuore blogikirjoitus verkkosivuillamme.

Lisätietoja:
Päätoimittaja Toni Malminen, p. 044 540 9479, defensorlegis@asianajajaliitto.fi
Pääsihteeri Niko Jakobsson, p. 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi
Toimituspäällikkö Heidi Enne Hyvönen, p. 040 510 8238, heidi.enne@asianajajaliitto.fi

Defensor Legis on Asianajajaliiton vuodesta 1920 lähtien julkaisema oikeudellinen aikakauskirja. Se on Pohjoismaiden vanhin asianajajien julkaisu. Defensor Legis sisältää käytännönläheisiä artikkeleita oikeuselämän eri aloilta. Julkaisu on tarkoitettu oikeudellisen alan asiantuntijoille sekä kaikille oikeuskehityksestä kiinnostuneille.

www.asianajajaliitto.fi/defensorlegis