Suomi.fi valtuutus käyttöön Valtiokonttorin rikosvahinko- ja vapaudenmenetyskorvausten osalta

1.9.2023 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Hakiessasi rikosvahinkokorvauksia tai syyttömästi vangittujen ja tuomittujen korvauksia, voit nyt asioida Valtiokonttorin sähköisessä asiointipalvelussa Suomi.fi -valtuutuksella. Valtiokonttori järjestää torstaina 14.9. klo 13.00-14.00 hakijoiden asiamiehinä toimiville suunnatun webinaarin, jossa kerrotaan uusien asiointiroolien ja valtuuksien tuomista hyödyistä. Webinaarissa on myös mahdollista esittää kysymyksiä aiheeseen liittyen.

Valtiokonttorin sähköisessä asiointipalvelussa käyttöön otetut uudet asiointiroolit mahdollistavat asioinnin toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Alaikäisen lapsen huoltajat voivat asioida ilman erillistä valtuutta. Korvauksen hakija, yritys tai yhteisö voi valtuuttaa muun henkilön asioimaan puolestaan.

Muutoksen myötä mm. hakemuksen laatijan henkilötiedot eivät välity hakemukselle silloin, kun hän asioi palvelussa organisaation puolesta. Jatkossa myös eri henkilöt organisaatiossa pääsevät tarvittaessa käsittelemään samaa hakemusluonnosta.

Valtuuttaminen tapahtuu Suomi.fi-valtuudet -palvelun kautta. Käyttöön otettavan valtuuden nimi on valtion korvaus-, maksuvapautus- tai perintöasian hoitaminen. Jos olet hakenut kyseisen valtuuden jo aikaisemmin, sinun ei tarvitse hakea sitä uudelleen. Jos valtuus puuttuu, löydät ohjeet sen hakemiseen verkkosivuilta.

Valtiokonttori.fi / rikosvahinkokorvaukset

Ilmoita