Euroopan tietosuojaneuvosto on antanut kiistanratkaisupäätöksen lasten henkilötietojen käsittelystä TikTokissa

14.8.2023 | Oikeusuutiset

Euroopan tietosuojaneuvosto on 2. elokuuta antanut kiistanratkaisupäätöksen Irlannin tietosuojaviranomaisen päätösluonnoksesta, joka koskee lasten henkilötietojen käsittelyä TikTokissa. Tietosuojaneuvosto julkaisee kiistaratkaisupäätöksen sen jälkeen, kun Irlanti on antanut TikTok Technology Limitedille lopullisen päätöksensä.

Irlannin tietosuojaviranomainen on selvittänyt TikTokin suorittamaa henkilötietojen käsittelyä oma-aloitteisessa tutkinnassaan. Selvitys koski TikTokin 13–17-vuotiaiden käyttäjien henkilötietojen käsittelyä sekä tiettyjä kysymyksiä, jotka liittyvät alle 13-vuotiaiden lasten henkilötietojen käsittelyyn. Irlannin tietosuojaviranomainen toimi selvityksessä johtavana valvontaviranomaisena, sillä TikTok Technology Limitedin päätoimipaikka EU:n alueella sijaitsee Irlannissa.

Asian käsittelyyn osallistuneiden tietosuojaviranomaisten päätösluonnokseen esittämistä vastalauseista ei päästy yksimielisyyteen, minkä vuoksi kiista siirrettiin Euroopan tietosuojaneuvoston ratkaistavaksi. Vastalauseet koskivat muun muassa sitä, oliko TikTok laiminlyönyt sisäänrakennetun ja oletusarvoisen tietosuojan vaatimusta iän tarkistamisen osalta, ja oliko tietyissä muotoiluratkaisuissa rikottu kohtuullisuusperiaatetta.

Euroopan tietosuojaneuvoston sitovan päätöksen tarkoituksena on varmistaa, että kansalliset tietosuojaviranomaiset soveltavat tietosuoja-asetusta yhdenmukaisesti. Myös tietosuojavaltuutetun toimisto osallistui asian käsittelyyn tietosuojaneuvoston jäsenenä.

Irlannin tietosuojaviranomainen antaa TikTokille lopullisen päätöksensä tietosuojaneuvoston sitovan päätöksen perusteella kuukauden sisällä. Kiistanratkaisupäätös julkaistaan tietosuojaneuvoston verkkosivuilla, kun Irlanti on toimittanut kansallisen päätöksensä TikTokille.