Oikeusteko-palkinto sovittelun uranuurtaja Antti Heikinheimolle

9.6.2023 | Tiedotteet

Loppuvuonna 2022 tuomarin työstä eläköitynyt suomalaisen sovittelukulttuurin uranuurtaja Antti Heikinheimo sai tänään Joensuussa Asianajajaliiton Oikeusteko-palkinnon merkittävästä työstään oikeudenmukaisuuden edistämiseksi.

Antti Heikinheimo on tunnettu ja arvostettu sovittelija. Hän on toiminut sovittelijana yli 300 riita-asian sovittelussa, joista noin 90 prosenttia on johtanut sovintoon. Sovitteluista 1/3 on ollut yksityisiä ja 2/3 tuomioistuinsovitteluja.

Heikinheimo toimi vuosina 1982–2017 Hannes Snellman Asianajotoimiston asianajajana, osakkaana ja toimitusjohtajana. Vuodesta 2017 vuoteen 2022 hän toimi Espoon, Länsi-Uudenmaan ja Helsingin käräjäoikeuksissa osa-aikaisena sovittelutuomarina ja samanaikaisesti sovitteli menestyksekkäästi lukuisissa yksityisissä sovitteluissa.

Heikinheimo on CEDR:n (Center for Effective Dispute Resolution, Lontoo) akkreditoima sovittelija (1999). Hän toimi vuosia CEDR:n sovittelijapaneelin ja opettajakunnan jäsenenä. Asianajajaliiton, oikeusministeriön ja Tuomioistuinviraston sovittelukoulutuksissa hän on toiminut kouluttajana yli 20 vuoden ajan. Vuodesta 2007 lukien hän on ollut valtiovarainministeriön nimeämänä jäsenenä ICSID:n (International Centre for Settlement of Investment Disputes) sovittelijapaneelissa. Toukokuussa 2013 tasavallan presidentti myönsi hänelle laamannin arvonimen.

Asianajajaliiton puheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharju on koko asianajajakunnan puolesta hyvin kiitollinen Antti Heikinheimolle upeasta elämäntyöstä sovittelukulttuurin edistämiseksi.

– Voin hyvällä omallatunnolla julistaa, että Antti on suomalaisen sovittelun suurin nimi. Antti on edistänyt sovittelukulttuuria kaikissa sen muodoissa, tuomioistuinsovittelussa, yksityisessä sovittelussa ja asianajajien tekemässä sovittelussa. Ilman Anttia oikeudenhoidon pitkät jonot olisivat entistäkin pidemmät, koska sovittelun avulla saadaan monesti kaikille osapuolille paras ja nopein lopputulos, kun riita ei etene käräjille ja mahdollisesti myös seuraaville oikeusasteille. Antti on ollut korvaamaton sovittelukouluttaja myös Asianajajaliitossa. Olemme siitä työstä hänelle todella kiitollisia, Räihä-Mäntyharju iloitsee.

Oikeusteko-palkinto myönnetään nyt kymmenennen kerran. Se on myönnetty aiemmin muun muassa valtakunnansyyttäjä Raija Toiviaiselle, journalisti Paavo Teittiselle, Oulun käräjäoikeudelle ja oikeuskansleri Jaakko Jonkalle.

Lisätiedot:
Antti Heikinheimo, p. 040 544 8784, antti.heikinheimo@sovittelijat.fi
Hanna Räihä-Mäntyharju, Asianajajaliiton puheenjohtaja, p. 050 599 3503, hanna.raiha-mantyharju@tempolaw.fi
Sari Krappe, Asianajajaliiton viestintäjohtaja, p. 040 562 0040, sari.krappe@asianajajaliitto.fi