Asianajajilta maksutonta oikeudellista neuvontaa sateenkaariväestölle 29.6.

26.6.2023 | Tiedotteet

Suomen Asianajajaliitto on 26.6.–2.7.2023 järjestettävän Helsinki Pride -tapahtuman kumppani kolmatta vuotta peräjälkeen. Osana kumppanuutta Asianajajaliitto järjestää Pride-viikon aikana asianajajapäivystyksen, jossa asianajajat antavat maksutonta oikeudellista neuvontaa erityisesti lhbtiq+-ihmisille.

Neuvontaa annetaan walk in -periaatteella Pride-talolla hotelli Klaus K:ssa torstaina 29.6. klo 15–17.30. Päivystämässä on neljä erityisesti yhdenvertaisuus-, rikos- sekä perhe- ja perintöasioihin perehtynyttä asianajajaa. Neuvontaa voidaan antaa suomeksi ja englanniksi.

Maksuttomalla asianajajapäivystyksellä on pitkät perinteet: asianajajat ovat antaneet säännöllisesti oikeudellista neuvontaa eri paikkakunnilla jo yli 25 vuoden ajan. Erityisesti lhbtiq+-ihmisille kohdennettua neuvontaa annettiin ensimmäisen kerran viime vuonna Pride-viikon aikana.

– Moni vähemmistöihin kuuluva saattaa jännittää asianajajan juttusilla käyntiä. Nyt neuvoa voi tulla kysymään hyvin matalalla kynnyksellä. Meiltä voi kysyä vaikkapa naimisiin menoon, testamentin teettämiseen, rikoksiin, syrjintään tai mihin tahansa muuhun oikeudelliseen asiaan liittyviä kysymyksiä. Keskustelu asianajajan kanssa on aina täysin luottamuksellista, korostaa päivystyksessä mukana oleva asianajaja Suvi Kukkonen.

Perus- ja ihmisoikeuksien sekä yhdenvertaisuuden puolustaminen ovat tärkeä osa Asianajajaliiton toimintaa.

– Yhdenvertainen maailma ei ole valmis – sen eteen tarvitaan tekoja, kannanottoja ja yhteistyötä. Haluamme että yhteiskuntamme on avoin ja turvallinen kaikille seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuoli-identiteetistä ja sukupuolen ilmaisusta riippumatta. Kannustamme koko asianajoalaa ja sidosryhmiämme mukaan edistämään perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista, Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson sanoo.

Lisätiedot:
Pääsihteeri Niko Jakobsson, p. 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi