Yhtenäispatenttijärjestelmä ja EU:n yhdistetty patenttituomioistuin aloittavat toimintansa

31.5.2023 | Oikeusuutiset

Euroopan patenttijärjestelmä uudistuu kesäkuun alussa, kun uusi yhtenäispatentti tulee voimaan. Samalla aloittaa toimintansa EU:n yhdistetty patenttituomioistuin, joka jatkossa käsittelee yhtenäispatentteja ja perinteisiä eurooppapatentteja koskevia riitoja.

Euroopan yhtenäispatenttijärjestelmä tulee voimaan 1.6.2023. Tämän seurauksena keksinnöille on mahdollista saada suoja kerralla kaikissa yhtenäispatenttijärjestelmässä mukana olevissa maissa. Järjestelmässä on mukana tällä hetkellä 17 EU-maata. Yhtenäispatenttijärjestelmään ovat liittyneet Suomen lisäksi Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Italia, Itävalta, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovenia, Tanska ja Viro.

Yhtenäispatentin myöntää Euroopan patenttivirasto.

Uusi yhdistetty patenttituomioistuin

Yhtenäispatenttijärjestelmän kanssa samaan aikaan aloittaa toimintansa yhdistetty patenttituomioistuin (Unified Patent Court, UPC). Tuomioistuimessa käsitellään jatkossa yhtenäispatentteja sekä aiemmin kansallisissa tuomioistuimissa käsiteltyjä perinteisiä eurooppapatentteja koskevat riidat. Yhdistetyn patenttituomioistuimen ratkaisut pätevät kaikissa mukana olevissa jäsenmaissa.

Helsingissä aloittaa toimintansa tuomioistuimen paikallisjaosto, joka toimii samoissa tiloissa kuin markkinaoikeus.