Juristiliitolta vastuullisten lakipalveluiden työnantajaperiaatteet

20.5.2023 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Vastuullista työelämää

Juristiliitto on laatinut vastuullisen lakipalvelun työnantajaperiaatteet sitouttamaan niin lakipalveluita hankkivat kuin niitä tuottavat tahot vastuullisiin työnantajakäytäntöihin. Vastuullisesti toimivat lakipalveluiden hankkijat ja niiden tuottajat sitoutuvat näihin työnantajaperiaatteisiin.

Nämä periaatteet koskevat palveluntuottajien vastuullisuuden osa-alueista työntekijöiden työolosuhteita sekä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.

Asiantuntijoiden työolosuhteita ei yleensä tarkastella riittävästi organisaatioiden vastuullisuuteen liittyvänä kysymyksenä. Lakialan asiantuntijatehtävissä työhyvinvointiongelmat liittyvät kuitenkin erityisesti kohtuuttomaan työkuormaan ja työhyvinvoinnin kannalta kestämättömiin työaikoihin.

Työnantajaperiaatteisiin voi sitoutua liittämällä nämä periaatteet esimerkiksi osaksi lakipalveluita koskevaa toimeksiantosopimusta ja ottamalla ne osaksi palveluntarjoajan kirjattuja henkilöstökäytäntöjä. Sitoutuminen voi tapahtua myös muulla dokumentoidulla tavalla. Lisäksi Juristiliitto julkaisee ylläpitämässään luettelossa pyynnöstä tahot, jotka ovat sitoutuneet periaatteiden noudattamiseen. Juristiliitto kuitenkin korostaa, että myös muut kuin luettelossa mainitut tahot ovat voineet sitoutua periaatteiden noudattamiseen.

Juristiliitto ei valvo periaatteiden noudattamista osapuolten välisisissä suhteissa, mutta liitto seuraa periaatteiden noudattamista toimialalla sekä neuvoo työlainsäädäntöön liittyvissä kysymyksissä.

Vastuullisten lakipalveluiden työnantajaperiaatteet

Avainsanat